De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als zeer goed.
DoubleA is de stichting van waaruit het werk van componist en regisseur Michel van der Aa wordt ontwikkeld, geproduceerd en verspreid. Het betreft de ontwikkeling van innovatief muziektheater waarin de combinatie van muziek, theater, video en digitale toepassingen centraal staat. DoubleA brengt zijn producties voor het merendeel uit als internationale coproducties.
De commissie is positief over het vakmanschap van Michel van der Aa, die zij kent als een veelzijdige componist en pionier in het samenbrengen van nieuwe digitale middelen en klassieke vormen van podiumkunst. Daarin brengt hij volgens de commissie met succes zijn ervaringen in uit het internationale circuit waarbinnen hij opereert. De partners met wie Van der Aa samenwerkt, zijn doorgaans van hoog niveau en hebben veel ervaring in het maken van (hi-tech) multidisciplinaire producties. Het hoge niveau is volgens de commissie te zien in het innovatieve gebruik van techniek en design en de slimme toepassing daarvan in de producties.
Het werk van Michel van der Aa heeft naar de mening van de commissie een oorspronkelijke en geheel eigen signatuur. Het compositie-idioom verhoudt zich logisch tot de narratieve kwaliteit van het geheel. De verbinding die in het werk wordt aangegaan met klassieke opera-elementen en digitale toepassingen, heeft een bijzondere poëtische kwaliteit. Deze komt volgens de commissie goed naar voren in de productie ‘Eight’ en in de filmopera ‘Upload’.
De commissie vindt dat de producties van DoubleA veel zeggingskracht hebben. Ondanks het feit dat de producties van DoubleA door hun aard experimenteel van karakter zijn en steeds gericht op de doorontwikkeling van het muziektheatergenre, hebben ze impact op het publiek. Volgens de commissie is dit te danken aan het feit dat de projecten steevast vanuit een specifieke vorm worden ontwikkeld en daardoor op meerdere niveaus kunnen worden genoten. In dit verband noemt zij ‘Eight’, een virtualreality-installatie waarin de bezoeker een individuele, interactieve ervaring ondergaat en zelf muziek en ruimte kan moduleren.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zeer goed
De commissie constateert in het plan dat DoubleA de komende periode blijft focussen op wezenlijke levensvragen bij het publiek die verband houden met technologische ontwikkelingen. Daarvoor heeft DoubleA de komende periode een bijpassende reeks nieuwe projecten uitgekozen. De commissie vindt de artistieke plannen van doubleA gedegen uitgewerkt, vooral voor het eerste project de filmopera ‘Upload’. Daarmee krijgt zij een duidelijk beeld van hoe Michel van der Aa de toekomstige producties wil aanpakken. De commissie vindt de oorspronkelijkheid van de artistieke plannen zeer hoog. Zo vindt zij de beschreven inhoudelijke vertrekpunten aansprekend en rijk aan dramaturgische potentie. Bij de productie ‘Upload’ staan bijvoorbeeld de intrigerende vragen centraal wat er gebeurt als onze geest het eeuwig leven zou hebben en wat dat voor onze identiteit betekent. Ook de uitwerking van die activiteiten in verschillende combinaties van muziek, theater, video en digitale toepassingen maakt de plannen prikkelend voor de commissie. Interessant worden de projecten ook door de per project aangegeven ontwikkelingslijn in het werk van Michel van der Aa. Bijvoorbeeld in het project ‘Man in the Holocene’ zal componist Van der Aa voor het eerst voor een bezetting van strijkkwartet schrijven. De commissie vindt verder de consequente keus voor jonge nieuwe kunstenaars en technische experts als samenwerkingspartners een sterk punt in de plannen. Op basis van het aansprekende en goed uitgewerkte plan verwacht de commissie dat DoubleA zijn missie om innovatief muziektheater te ontwikkelen en te maken zal waarmaken. De beschreven aanpak van de komende activiteiten en de gekozen samenwerkingspartners bieden de commissie verder een vertrouwenwekkend perspectief op een groot vakmanschap van de komende producties.
De commissie verwacht dat van de komende producties veel zeggingskracht voor het publiek uit zal gaan. De grondig uitgediepte maatschappelijke thema’s zullen het publiek aanspreken, evenals de inzet van muziek met beeldcultuur met gebruikmaking van de nieuwste technologische ontwikkelingen. De complexe opbouw van de voorstellingen, zoals in het plan voor het project ‘Upload’ is beschreven, bieden de bezoeker kansen om op meerdere niveaus aangesproken te worden en daardoor uiteenlopende ervaringen te krijgen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
DoubleA zal de komende periode muziektheater brengen in een combinatie met video en digitale toepassingen. Zij stelt vast het potentiële publiek voor dit type aanbod gemiddeld is. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van dit soort werk eveneens gemiddeld is. De commissie is daarmee van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat DoubleA een helder en herkenbaar profiel heeft opgebouwd en daar een eigen publiek voor heeft gevonden. Dat publiek bestaat uit liefhebbers van hedendaagse muziek en hedendaags muziektheater en, mede door de inzet van de nieuwste digitale technieken, ook uit relatief meer jongeren dan bij reguliere opera’s. De commissie leest in de plannen de ambitie om het publieksbereik fors te laten groeien, zowel in het buitenland als in Nederland. Gezien de volgens het plan al vergaande afspraken met festivalpartners en de ervaringen in het verleden heeft de commissie vertrouwen in het publieksbereik via internationale festivals, waaronder het Holland Festival. De beschreven activiteiten in publieksbereik overtuigen de commissie echter niet op voorhand van het realiseren van het potentieel aan publiek in Nederland. Zo constateert de commissie dat DoubleA in zijn strategie voor publieksbereik eenzijdig leunt op de festivals. Zo mist de commissie enig zicht op de andere vier jaarlijkse middelgrote speellocaties in Nederland, naast het Holland Festival in Amsterdam. Ook valt het de commissie op dat DoubleA weinig informatie geeft over verwachte tussentijdse publiekspresentaties, die DoubleA belangrijk vindt in de ontwikkelfase van zijn projecten, waarvoor het gezelschap volgens eigen zeggen juist subsidie aanvraagt. De commissie mist verder in het plan een overtuigend onderbouwde publieksstrategie, gebaseerd op kennis van het eigen publiek, beproefde ervaringen in publieksbereik en daarop gebaseerde vervolgstappen. De commissie deelt de verwachting van DoubleA dat het type voorstellingen kansrijk is voor het aantrekken van een jonger publiek, maar mist ook hier het begin van een specifiek doelgroepbeleid.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.