De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
De muziektheatergroep DeltaDua werd in 1983 opgericht door artistiek leider Anis de Jong en actrice Nel Lekatompessy. DeltaDua maakt muziektheater voor jongeren en volwassenen over de geschiedenis die Nederland, voormalig Nederlands-Indië, Indonesië en specifiek de Molukken met elkaar verbindt. DeltaDua speelt vooral in de kleine zaal.
DeltaDua heeft ervoor gekozen om aan de commissie alleen korte trailers aan te leveren van een aantal hoogtepunten van de afgelopen jaren. De commissie wil hierbij aantekenen dat zij uit deze fragmenten weinig kan afleiden over de totale producties. Zij heeft haar oordeel daarom mede gebaseerd op eigen waarnemingen, al dan niet van opnames van het internet.
De commissie plaatst kanttekeningen bij het vakmanschap van DeltaDua. Zij noemt het werk van het gezelschap integer en vooral in muzikaal opzicht getuigen van vakmanschap. Ze is kritisch over de dramaturgische structuur van de voorstellingen, waarin de muziek en spel op zichzelf staande elementen blijven. De enscenering oogt naar haar mening nogal statisch en daarnaast vindt zij het werk enigszins gedateerd door de weinig spannende regiekeuzes.
De commissie is gematigd positief over de oorspronkelijkheid van DeltaDua. Zij heeft veel waardering voor het feit dat DeltaDua in zijn lange bestaansgeschiedenis trouw is gebleven aan zijn missie om de Nederlandse koloniale geschiedenis toegankelijk te maken voor nieuwe generaties. De voorstellingen van DeltaDua onderscheiden zich doordat ze vanuit de Molukse identiteit mooie, actuele thema’s aansnijden. Over de manier waarop het gezelschap deze verhalen vertaalt naar muziektheater is de commissie echter kritisch. De commissie vindt de samensmelting van theater en muziek weinig fantasierijk in het werk van DeltaDua. Er wordt weliswaar gewerkt met uitstekende musici, maar de elementen spel en muziek worden niet tot een hechte compositie gesmeed.
De commissie plaatst kanttekeningen bij de zeggingskracht van het werk van DeltaDua. De thema’s die DeltaDua kiest, spreken sterk tot de verbeelding, maar in de uitwerking komen de krachtige thema’s niet goed tot hun recht. Als voorbeeld noemt zij de voorstelling ‘Westerling, een broederstrijd’, over twee Molukse broers die ten tijde van de politionele acties in Indonesië tegenover elkaar komen te staan. Het uitgangspunt van het stuk spreekt volgens de commissie tot de verbeelding. De matige dramaturgie van de voorstelling doet echter afbreuk aan het op zich krachtige verhaal, waardoor de uiteindelijke impact op het publiek beperkt is.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een voortzetting van het werk dat DeltaDua in de afgelopen jaren heeft laten zien. De artistieke koers, gericht op het tonen van verhalen over de gedeelde koloniale geschiedenis van Nederland en voormalig Nederlands-Indië in muziektheatervoorstellingen, blijft gehandhaafd.
De commissie is van mening dat er een aantal interessante uitgangspunten aan de plannen ten grondslag ligt. De vraag of we van Jan Pieterszoon Coen een schandpaal of standbeeld moeten maken, en het willen schetsen van een compleet beeld van de koloniale geschiedenis van Nederland en Indonesië, vindt de commissie prikkelend en actueel. Ook de thema’s die worden aangeraakt in ‘Tata Familias’, zoals de Molukse cultuur en de onderhuidse spanningen in een gezin binnen de context van de Nederlandse samenleving, vindt zij aansprekend. De commissie mist echter een overtuigende artistieke visie in het plan. Het wordt haar niet helder welk verhaal DeltaDua precies wil vertellen en waarom, en wat het gezelschap wil bewerkstelligen bij het publiek. Dit doet in haar ogen afbreuk aan de oorspronkelijkheid van de plannen.
De in beginsel aansprekende uitgangspunten ziet de commissie slechts summier uitgewerkt. Zo biedt het plan nauwelijks zicht op de muzikale en dramaturgische lijnen. Ook krijgt de commissie geen beeld van de wijze waarop DeltaDua wetenschappers bij het proces wil betrekken, zoals bij de voorstelling ‘J.P. COEN is KING!’ De commissie stelt vast dat DeltaDua de meeste voorstellingen creëert met het al langer bij de groep betrokken artistieke team, behalve voor ‘Lulverhalen en Poekimonologen’, want hiervan is het artistieke team nog onbekend. Haar eerdere opmerking aangaande het vakmanschap van DeltaDua in ogenschouw nemende, verwacht de commissie dat de voorstellingen ook de komende jaren over muzikale kwaliteit zullen beschikken. Het huidige plan biedt haar echter te weinig aanknopingspunten om op muziek-theatraal niveau voorstellingen met een hoge mate van zeggingskracht te verwachten.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie maakt uit de plannen op dat DeltaDua muziektheater maakt waarbij het zich expliciet richt op muziek en verhalen die geworteld zijn in de Moluks-Nederlandse cultuur. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod beperkt is. Verder stelt zij vast dat het aantal overige aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens beperkt is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
Gezien het beperkte potentiële publiek vindt de commissie het positief dat DeltaDua zich voorneemt om de Nederlandse samenleving in de breedste zin van het woord te bereiken. Ook wil het gezelschap zich de komende jaren richten op een breder en vooral jonger publiek. DeltaDua geeft bijvoorbeeld aan dat het de voorstelling ‘J.P. COEN is KING!’ toegankelijk wil maken voor alle leeftijdsgroepen ongeacht hun afkomst. De commissie ziet deze voornemens echter nauwelijks terugkomen in de publieksvisie van het gezelschap. Zij mist in het plan een gerichte strategie om jonger publiek te bereiken en te engageren. Verder vindt de commissie het speelcircuit van DeltaDua enigszins beperkt. Hoewel het gezelschap aangeeft dat het door een uitbreiding van het aantal theaters waar het speelt, ook nieuw publiek wil bereiken, ziet de commissie dit voornemen niet geconcretiseerd in het plan. Ook bevat het plan geen strategie om het werk van DeltaDua duidelijk te positioneren binnen de Nederlandse samenleving.
DeltaDua speelt volgens de commissie een belangrijke rol in het bereiken van een publiek met een Indonesische en Molukse achtergrond. De commissie is echter kritisch over het feit dat het gezelschap geen stappen lijkt te ondernemen om het werk bekender te maken onder een breder publiek dan de vaste achterban. Hierdoor is zij er niet van overtuigd dat DeltaDua de beoogde verbreding van het publiek zal weten te realiseren en zodoende de gedeelde koloniale geschiedenis voor heel Nederland zal weten te ontsluiten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.