De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als zwak.
Stichting De Stokerij Schiedam is het theatergezelschap geleid door Koen Wouterse en Anne Rats, en tot voor kort Yorick Zwart. Het Schiedamse stadsgezelschap maakt familievoorstellingen, jongerenvoorstellingen en voorstellingen voor volwassenen. Het gezelschap speelt zowel in theaterzalen als op locatie, met amateurspelers en professionals.
De commissie is kritisch over het vakmanschap van de producties van De Stokerij. Hoewel sommige voorstellingen in beginsel over interessante elementen beschikken, mist de commissie een sterke artistieke visie, een regievisie en een samenhangende dramaturgische lijn. Zo had de spelersgroep van ‘De kleine prins(es)’ veel spelplezier, maar miste de regie dynamiek en focus. Ook ‘SLET’ had volgens de commissie veel potentieel, in het gebruik van technische middelen, de enthousiaste spelers en de spannende thematiek, Toch kwamen de verhaallijnen niet bij elkaar en werden in deze voorstelling geen scherpe keuzes gemaakt, volgens de commissie.
Het werk van De Stokerij mist een overtuigende, herkenbare artistieke signatuur, aldus de commissie. Zij ziet weliswaar een doorlopende lijn in het samenwerken met amateurspelers, en in het maken van de familievoorstellingen rond de kerst. Dit werk staat naast voorstellingen met en over jongeren zoals ‘SLET’, voorstellingen voor volwassenen zoals ‘Human Inc. 2: Harry in Wonderland’ en muziektheatervoorstellingen op locatie zoals ‘Dusty Mixedfeelings’. Binnen dit brede palet aan activiteiten mist de commissie een duidelijke artistieke focus. Hierdoor kan zij geen onderscheidende signatuur herkennen.
De commissie is gematigd positief over de zeggingskracht van het werk van De Stokerij. De meeste voorstellingen spreken het publiek aan, dat zich verwant voelt met de (amateur)spelers op het podium. De inzet van jongere, niet professionele spelers vindt de commissie in het geval van ‘SLET’ overwegend sterk; bij de overige voorstellingen vindt zij dit minder geslaagd. ‘Dusty Mixedfeelings’ was een muzikaal feestje voor het publiek, aldus de commissie. Toch vond zij ook bij deze voorstelling de zeggingskracht niet optimaal. De makers creëerden hoge verwachtingen door de drie vertelperspectieven te introduceren, maar de verwachtingen werden aan het einde niet ingelost. De verhaallijnen kwamen niet samen waardoor het publiek nooit een gemeenschappelijke ervaring had, wat volgens de commissie afdeed aan de zeggingskracht van de productie.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plannen als zwak.
De plannen voor 2021-2024 vormen volgens de commissie een voortzetting van het eerdere werk van De Stokerij. Zij constateert dat er recentelijk een wijziging heeft plaatsgevonden in de artistieke leiding van De Stokerij. Het gezelschap is overgestapt van een driekoppige naar een tweekoppige artistieke leiding. De commissie mist een inhoudelijke onderbouwing en een reflectie op deze wijziging. Het wordt haar niet helder wat dit betekent voor de artistieke koers van het gezelschap.
De commissie is positief over de verbondenheid van De Stokerij met de stad Schiedam en haar bevolking. Er spreekt een sociaal engagement uit de plannen, dat onder meer tot uiting komt in de structurele samenwerking met lokale amateurspelers. Zij ziet hierin een mogelijke aanzet tot een eigen artistieke signatuur. Niettemin is de commissie kritisch over de artistieke visie van het gezelschap. Zij constateert dat De Stokerij zijn brede palet aan activiteiten in 2021-2024 voortzet, en dat de artistieke visie nog altijd onduidelijk is. Enerzijds wil het gezelschap toegankelijk werk maken voor en met Schiedammers, anderzijds maakt het tourproducties zoals ‘TROJE!’, dat zich qua uitingsvorm nauwelijks lijkt te onderscheiden binnen het aanbod aan teksttoneel. Een overtuigende onderbouwing voor deze dualiteit in de artistieke signatuur ontbreekt in het plan. Het gebrek aan een scherpe artistieke focus doet in haar ogen afbreuk aan de oorspronkelijkheid van de plannen.
De commissie constateert dat de voorstellingsplannen summier zijn uitgewerkt, waardoor zij een beperkt beeld krijgt van de voorstellingen. Zo werkt De Stokerij voor de kerstvoorstellingen met een behoorlijk aantal amateurspelers, maar hoeveel dat er zijn, wat hun aandeel precies is en hoe zij begeleid worden, is niet duidelijk. Voor sommige plannen, zoals ‘RET’, ontbreekt in het geheel een artistiek concept. Verder constateert de commissie dat een aantal producties wordt hernomen, maar zij mist hiervoor een motivering en een reflectie op de eerdere producties. Zo is ‘TROJE!’ een tourversie met professionele acteurs van eerder met amateurs gemaakt werk, maar daar wordt door de makers niet op gereflecteerd. Mede gelet op haar kanttekeningen ten aanzien van het vakmanschap is de commissie er op basis van het plan niet van overtuigd dat de voorstellingen zeggingskracht zullen hebben.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
Zij constateert op basis van de plannen dat De Stokerij teksttheaterproducties maakt, waarbij het in sommige gevallen samenwerkt met lokale amateurspelers. De commissie stelt vast dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod verzorgt groot is. De commissie stelt tegelijk vast dat het potentiële publiek voor dit aanbod eveneens groot is. De commissie is daarom van mening dat sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
Uit de aanvraag blijkt dat De Stokerij op lokaal niveau stevig is ingebed, en dat vindt de commissie positief. Het gezelschap weet in Schiedam een breed en divers publiek te trekken en draagt daardoor bij aan de diversificatie van het lokale publiek. Op basis van het plan is de commissie er niet van overtuigd dat het gezelschap dit ook op landelijk niveau doet. De Stokerij rekent op een toename van het aantal landelijke speelbeurten en het aantal bezoekers. De commissie vindt het op zich positief dat het gezelschap groei nastreeft, maar zij is niet geheel overtuigd van de strategie die het hiertoe hanteert. Afgaande op het plan investeert de artistieke kern van De Stokerij behoorlijk wat tijd en aandacht in de verkoop van voorstellingen en in het leggen van contact met de lokale bevolking, zowel in de standplaats als daarbuiten. Hoewel de commissie van mening is dat dit op lokaal niveau bijdraagt aan het publieksbereik is zij er op landelijk niveau niet van overtuigd dat acties als de zogenoemde “vooruitgeschoven post” een groot effect zullen hebben. Verder bedenkt het gezelschap samen met Wild Child Agency en Theater aan de Schie rond de producties een marketingcampagne. Hoewel de commissie deze samenwerkingen kansrijk vindt, mist zij een overtuigende uitwerking van de daarbij genoemde acties. De commissie vindt het positief dat het gezelschap een vaste medewerker aanstelt om theaters nauwer te betrekken bij De Stokerij. Wat dit voornemen precies inhoudt en hoe dit bijdraagt aan een grotere landelijke zichtbaarheid, wordt echter niet helder. Op basis van het plan verwacht de commissie dat De Stokerij zijn positie op het gebied van publieksbereik zal bestendigen, maar is zij er niet van overtuigd dat het gezelschap de geambieerde toename van de bezoekersaantallen zal realiseren.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.