De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Stichting Dado (Dadodans) is een Amsterdams dansgezelschap onder artistieke leiding van Gaia Gonnelli. Het gezelschap ontwikkelt associatieve moderne dansvoorstellingen voor kinderen vanaf twee jaar oud. Het werk van Dadodans speelt zowel op scholen als in zalen door het hele land, en daarbuiten.
De commissie is van mening dat het werk van Dadodans met gedegen vakmanschap wordt ontwikkeld en uitgevoerd. Het gezelschap werkt met technisch goede dansers en musici die op een heel natuurlijke manier contact weten te maken met de peuters en kleuters waar de voorstellingen voor gespeeld worden. Het choreografisch materiaal van Gaia Gonnelli is volgens de commissie niet heel verrassend, maar wel speels en dynamisch.
Volgens de commissie is de oorspronkelijkheid van de producties van Dadodans groot. Er is sprake van een heldere artistieke signatuur. Gaia Gonnelli weet op een speelse manier specifiek materiaal tot leven te wekken en creëert daarmee vervolgens een geheel eigen wereld. Hierdoor getuigen de producties van Dadodans volgens de commissie van een onderscheidende benadering. Ondanks een hoge mate van abstractie weet Gaia Gonnelli een emotionele verbinding te maken, zowel tussen de uitvoerenden onderling als met de toeschouwer. Als voorbeeld noemt zij de producties ‘Koker’ en ‘Papier’, die materiaal als uitgangspunt hebben, maar op een ongeforceerde manier over vriendschap gaan. Ook de samenkomst van dans met livemuziek is volgens de commissie interessant. Zoals bij ‘Mappamondo’, waar volgens haar de musicus op een spannende manier bij het spel van de danseres betrokken wordt. Een kleine kanttekening maakt de commissie bij de spanningsboog van de choreografieën, die zij niet altijd even sterk vindt. Bijvoorbeeld in ‘Klank’, dat naar haar mening niet heel dynamisch is.
De commissie is positief over de zeggingskracht van Dadodans. Het gezelschap benadert zijn publiek volgens de commissie op een duidelijke manier zonder belerend te zijn. Door de wijze waarop met het zeer jonge publiek contact gemaakt wordt, weet Dadodans hen mee te voeren in de wereld die tijdens de voorstelling gecreëerd wordt, en die aansluit bij hun belevingswereld.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 komen volgens de commissie op een logische manier voort uit de artistieke lijnen die Dadodans in de afgelopen jaren heeft uitgestippeld. De commissie is van mening dat Dadodans op een heldere wijze zijn artistiek beleid beschrijft. In de aanvraag worden concreet aandachtspunten benoemd die het gezelschap de aankomende periode wil implementeren. Hoewel de commissie de genoemde ontwikkelpunten niet heel vernieuwend of verrassend vindt, noemt zij deze wel realistisch en haalbaar voor de organisatie.
De commissie vindt dat de plannen op een heldere manier de artistieke signatuur van Dadodans weergeven. Dadodans kent zijn doelgroep en heeft volgens de commissie een duidelijke motivatie om het werk associatief en niet-narratief te laten zijn en blijven. De commissie is bovendien positief over het gedegen onderzoek dat Dadodans uitvoert door nieuw werk op de jeugdige doelgroep uit te proberen voordat een productie in première gaat.
De commissie constateert dat klank, livemuziek en het samenspel met musici in de nieuwe producties een prominentere rol gaan spelen. Daartoe gaat Dadodans interessante nieuwe muzikale samenwerkingen aan, maar wordt ook in het vaste partnerschap met componist Wiebe Gotink verdieping aangebracht. Hoewel de commissie enthousiast is over het verstevigen van de rol van muziek in de producties, vindt zij de uitwerking ervan in de beschrijving van de individuele producties beperkt. Vooral wanneer er voortgebouwd wordt op eerder werk, had de commissie een nadere toelichting op de muzikale bijdrage verwacht. Zoals bij de geluidenspeeltuin van ‘Weerklank’; de beschrijving van het werk noemt de commissie zeer zintuiglijk, maar zij kan zich nauwelijks een voorstelling maken van de geluiden die daadwerkelijk gehoord gaan worden. Wanneer er voortgebouwd wordt op eerder ontwikkeld werk, zoals bij zowel ‘Weerklank’ als ‘Papiertje’, had de commissie ook meer reflectie op het originele werk willen lezen en een inhoudelijke onderbouwing om het werk uit te bouwen.
Zoals hiervoor opgemerkt, is de commissie positief over de manier waarop de dansers in het werk van Dadodans contact maken met het jeugdige publiek. De commissie verwacht dan ook op grond van de gedegen aanvraag dat deze, in combinatie met de bewezen uitvoeringskwaliteit van Dadodans, voorstellingen zullen opleveren die van zeggingskracht getuigen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Dadodans in de komende periode dansvoorstellingen voor kinderen vanaf twee jaar oud wil verzorgen. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod gemiddeld van omvang is en dat het aantal aanbieders dat soortgelijk aanbod maakt eveneens gemiddeld is. Zij is daarom van mening dat er sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is positief over de verwachting van het publieksbereik van Dadodans in de aankomende periode. Dadodans weet zich volgens de commissie op een voor het publiek herkenbare manier te positioneren. Verder constateert zij dat het gezelschap diverse ambities beschrijft om het publieksbereik de aankomende jaren te vergroten. De ambitie om werk te presenteren voor het speciaal onderwijs en samen te werken met Aslan Muziekcentrum vindt zij interessant, maar nog weinig concreet uitgewerkt. Hoe Dadodans een concrete bijdrage levert aan een publieksverbreding komt uit de plannen niet sterk naar voren. De commissie verwacht wel dat Dadodans nieuw publiek kan bereiken door zijn werk op andere speellocaties te presenteren. Zij ziet met een performatieve installatie als ‘Weerklank’ ook potentie in bijvoorbeeld het festivalcircuit. Hoewel de kleinschaligheid van het werk een beperkt aantal bezoekers toestaat, verwacht de commissie dat de bescheiden publieksgroei die Dadodans voor ogen staat, haalbaar is.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.