De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Het Tilburgse gezelschap Corpo Máquina werd in 2017 opgericht door choreograaf en artistiek leider Guilherme Miotto. In de voorstellingen van Corpo Máquina wordt breakdance- en hiphopidioom gedeconstrueerd door het toepassen van principes uit de moderne dans. Het werk is fysiek van karakter en wordt uitgevoerd door zowel amateur- als professionele dansers. De voorstellingen van Corpo Máquina zijn vooral te zien in vlakkevloertheaters in Nederland.
De commissie is positief over het vakmanschap van Corpo Máquina. Zij kent Guilherme Miotto als een inspirerende docent en choreograaf, die met zijn open en respectvolle werkwijze en eigen methodiek het beste uit zijn vaak uiterst begaafde performers weet te halen. De commissie constateert dat hij in staat is om het onderscheid tussen de uitvoeringskwaliteiten van geschoolde en ongeschoolde dansers binnen zijn werk weg te nemen. Ook weet hij sociale en culturele identiteiten geloofwaardig met elkaar te verbinden. Deze choreografische benadering getuigt volgens de commissie van vakmanschap.
De commissie is kritisch over de oorspronkelijkheid van de voorstellingen van Corpo Máquina. Ze is van mening dat Guilherme Miotto met zijn kennis van de inhoudelijke en technische mogelijkheden uit zowel het urban als het moderne dansidioom op integere wijze streeft naar een vernieuwende danstaal. Toch constateert ze dat de producties van Corpo Máquina hierin niet altijd even goed slagen. De producties worden gemaakt door performers met verschillende achtergronden en met verschillende dansstijlen, maar daarin overheerst soms een onderzoeksmatige opzet, die weinig ruimte laat voor de dansinhoudelijke vertaling van thema’s uit het leven van de performers. De commissie noemt als voorbeeld ‘Even Worse’, waarin zij een aansprekende theatrale vorm miste.
De commissie vindt dat de producties van Corpo Máquina over zeggingskracht beschikken. De combinatie van experimentele hiphop en moderne dans is volgens haar aansprekend voor het publiek. Dat geldt ook voor de gekozen thema’s in het werk, die goed aansluiten bij de belevingswereld van de doelgroep. De zeggingskracht wordt soms beperkt door een matige dramaturgie. Hierdoor laten de gebruikte bewegingsfrases weinig dynamische ontwikkeling zien. Een voorbeeld is de voorstelling ‘Ball’, waarin de spanningsboog gedurende de voorstelling inzakte.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een interessante continuering van het werk dat Corpo Máquina in de afgelopen jaren heeft laten zien. De commissie is van mening dat uit de voorgelegde plannen een helder artistiek profiel van Corpo Máquina naar voren komt. De uitgangspunten die de basis vormen voor de activiteiten in de komende periode, zijn duidelijk verwoord.
De commissie vindt dat de plannen van oorspronkelijkheid getuigen. De artistieke signatuur van choreograaf Guilherme Miotto wordt in de verschillende producties krachtig over het voetlicht gebracht. In het plan weet Corpo Máquina goed inzicht te geven hoe de toepassing van de Instinctive Performance methode ervoor zorgt dat de choreograaf tot de fysieke essentie van de uitvoerenden weet te komen. De commissie constateert verder dat het “oneindig zoeken naar manieren om overeind te blijven” in elk van de genoemde producties op een prikkelende manier tot uiting komt. Als voorbeeld noemt zij de productie ‘Poles’ met paaldanseres Yvonne Smink. Deze productie getuigt volgens de commissie van een grote eigenheid door de paal, die staat voor emancipatie, te combineren met de overgave en vrijheid zoals Smink die bij het beleven van religie ervaart. De commissie zet wel een kanttekening bij de artistieke ontwikkeling van Miotto zelf. Zij leest in het plan over de verdieping die Miotto in zijn werk zoekt, maar mist een nadere toelichting over aandachtspunten met betrekking tot zijn eigen kunstenaarschap.
De commissie constateert dat er in het plan een duidelijke reflectie wordt gegeven op eerdere activiteiten waarbij een sociaal-maatschappelijk project uitgroeide tot een professionele dansproductie. De commissie vindt het positief dat er lessen die uit die ervaringen getrokken zijn. De genoemde wijziging in aanpak geeft de commissie het vertrouwen dat haar kritiek over de beperkte dansinhoudelijke vertaling van thema’s uit het leven van de performers hiermee ondervangen wordt. Zij verwacht op grond hiervan en in combinatie met de bewezen uitvoeringskwaliteit van Corpo Máquina dat de voorstellingen veelal van zeggingskracht zullen getuigen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Corpo Máquina in de komende periode dansvoorstellingen wil verzorgen waarbij breakdance- en hiphopidioom gedeconstrueerd wordt door het toepassen van principes uit de moderne dans. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit soort aanbod beperkt is en dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens beperkt is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt dat Corpo Máquina zich met zijn specifieke aanbod duidelijk weet te positioneren. Het werk van Corpo Máquina heeft volgens haar de potentie om danskenners aan te spreken. Daarnaast bereikt het gezelschap specifieke publieksgroepen die zich aangetrokken voelen tot de community die centraal staat in de desbetreffende productie. Corpo Máquina wil de aankomende jaren een gestage publieksgroei doormaken naar gemiddeld 160 bezoekers per voorstelling in 2024. De commissie vindt de beoogde groei behoorlijk ambitieus en mist in het plan een sterke strategie om die te realiseren. Volgens de commissie spreekt elke productie die Corpo Máquina ontwikkelt op inhoudelijk niveau een zeer specifieke community aan. Op basis van het plan heeft zij er op zichzelf vertrouwen in dat deze community’s worden bereikt voor de specifieke producties. Zij verwacht echter niet dat er vanzelfsprekend ontmoetingen tussen deze community’s gaan ontstaan en er bijvoorbeeld voetballiefhebbers naar de productie ‘Poles’ komen kijken. Ook wat betreft het aantal speelbeurten is het volgens de commissie niet aannemelijk dat de voorgenomen groei gerealiseerd gaat worden. Zij mist in het plan bijvoorbeeld een strategie om meer schoolvoorstellingen te spelen, terwijl die een aanzienlijk deel van de totale presentaties vormen.
De commissie is er op basis van het plan wel van overtuigd dat Corpo Máquina de komende jaren opnieuw een bijzondere bijdrage kan leveren aan de publieksdiversificatie van de podiumkunsten. Uit het plan blijkt dat de aanvrager zich, net als de afgelopen tijd, gaat richten op het bereiken van andere doelgroepen en community’s. De commissie vindt dat Corpo Máquina daar een doordachte strategie voor heeft geformuleerd en heeft er vertrouwen in dat de ambities op dit vlak worden gerealiseerd.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.