De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Zij kent Combattimento als een ensemble dat barok repertoire brengt op moderne instrumenten. Het ensemble bestaat uit acht kernmusici en wordt geleid door violist Cynthia Freivogel en klavecinist Pieter Dirksen. Voor de producties wordt er geregeld samengewerkt met gastsolisten uit de klassieke muziek. Ook heeft het ensemble meerdere producties gedaan met dansgezelschap Scapino Ballet. De concerten vinden plaats in de kleine en middelgrote concertzalen van Nederland.
De commissie vindt het vakmanschap van de musici van Combattimento groot. Het samenspel dat naar voren komt tijdens de concerten vindt zij qua klank transparant en de timing strak. De nieuwe concertmeester Cynthia Freivogel brengt volgens de commissie het ensemble een hernieuwd elan. Zij is van mening dat Freivogel de musici op een prettige manier leidt en dat er een krachtige toon in haar spel naar voren komt. Ook is de commissie onder de indruk van het spel van cellist Diederik van Dijk. De cellosolo in het ‘Concerto in G’ bijvoorbeeld, in het programma ‘Frizzante’ vond zij virtuoos gespeeld.
De commissie is niet geheel overtuigd van de oorspronkelijkheid van de producties. Zij constateert dat het ensemble veel onderzoek verricht naar bijzondere composities uit de barokmuziek. Dit leidt dan ook tot goed verzorgde concertprogramma’s waarin ook minder voor de hand liggende werken worden gespeeld. Kritisch is zij echter over de samenwerkingen met gastsolisten en andere artistieke partners. Zij is kritisch over de keuzes die het ensemble daarin maakt. De commissie ziet in de samenwerkingen geen duidelijke artistieke koers naar voren komen. De commissie vond bijvoorbeeld dat het ensemble binnen de productie ‘Scala’ met Scapino Ballet, een te dienende rol had. Hierdoor vindt zij dit soort programma’s qua oorspronkelijkheid achterblijven.
Over de zeggingskracht is de commissie gematigd positief. Zij vindt dat klavecinist Pieter Dirksen op een natuurlijke manier de programma’s van toelichting voorziet. Ook de musici weten hun enthousiasme over te brengen op het publiek. De podiumpresentatie vindt de commissie echter nogal statisch en ouderwets. De commissie vindt dat dit afbreuk doet aan de zeggingskracht van de concerten.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De commissie ontwaart in de uitvoerig beschreven plannen een staalkaart van projecten. Ook de komende periode wil Combattimento zich daarbij onderscheiden in het brengen van bijzondere, minder bekende barokwerken op basis van eigen musicologisch onderzoek, bijvoorbeeld in de projecten ‘Bach & Marcello’ en ‘Bach Bijzonder’. De commissie constateert een grote variatie aan projecten: van langlopende projecten, zoals samenwerking met Scapino Ballet, tot kortere seizoensprojecten, zoals operaprojecten en optredens met internationale solisten. Ook coproducties en optredens in kleinere bezettingen verbijzonderen de programmering verder. Vooral de muzikale plannen vindt de commissie concreet en aansprekend beschreven. De commissie plaatst een kanttekening bij de veelheid aan plannen, waarbij het vaak niet duidelijk is waarop de concrete keus is gebaseerd. De beknopte beschrijving van de artistieke uitgangspunten geven de commissie daarin weinig houvast. Zo ziet de commissie de Franse barok als aangekondigde belangrijke rode draad in de nieuwe periode relatief weinig terug in de projecten.
De inhoud van het plan biedt de commissie geen aanleiding om haar oordeel over de zeggingskracht van de concerten te wijzigen als het om verwachtingen voor de komende periode gaat. De commissie verwacht weliswaar van het gebruik van de eigen app Schip van Goud een aansprekende werking voor scholieren, ook als de keerzijde van de Gouden Eeuw aanbod komt. De samenwerking met coproducenten, hoe interessant ook qua keus, vindt de commissie echter te summier uitgewerkt. Daardoor bieden de plannen weinig inzicht in de mate waarin de voorstellingen zeggingskracht zullen hebben voor het beoogde publiek. Dat geldt bijvoorbeeld voor de samenwerking met Holland Opera in ‘Midsummernightmare’ en met theatermaker Steef de Jong in het muziektheaterstuk ‘Meissen Blues’. De commissie waardeert dat Combattimento uitdagingen zoekt in nieuwe, en hernieuwde samenwerkingen, maar zij mist een heldere toelichting op de ontwikkeling die het ensemble voor zichzelf nastreeft en welke rol de partner daarin vervult.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende
De commissie constateert dat Combattimento in de komende periode producties zal ontwikkelen op het gebied van klassieke kamermuziek, al dan niet binnen een interdisciplinaire context. Het potentiële publiek voor dit soort aanbod is gemiddeld van omvang. De commissie stelt verder vast dat er een gemiddeld aantal aanbieders is van soortgelijk repertoire. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Combattimento volgens de informatie in het plan driemaal zoveel publiek wil bereiken als in 2019, waarvan een derde van de groei bij schoolvoorstellingen en de rest bij reguliere concerten. De commissie constateert dat dit een stevige ambitie is, die op zich niet onhaalbaar is gelet op het soort aanbod dat Combattimento ontwikkelt, maar waar ook een stevige onderbouwing bij hoort. De beschreven strategie overtuigt haar echter niet van het te verwachten succes. Hoe de sterke publieksgroei zich verhoudt tot het aanzienlijk kleinere aantal grotezaalvoorstellingen en het grotere aantal concerten in kleine en middelgrote zalen, wordt in het plan niet uitgelegd. De commissie vindt vooral de beschrijving van de marketingstrategie tekortschieten. Het ensemble kent zijn publiek behoorlijk goed, zo laat het plan zien, en het noemt diverse acties om dit publiek te benaderen. Maar de commissie mist een reflectie op beproefde methoden en een daaruit voortvloeiende samenhangende aanpak om meer publiek te bereiken.
De commissie vindt de ambitie positief om het aantal schoolvoorstellingen uit te breiden, en daarmee meer jongeren te bereiken. Ook hier geldt echter dat de beoogde groei fors is en de uitwerking in het plan beperkt. De commissie mist in het plan informatie over afspraken met educatieve partners die een stevige bodem onder de ambities zouden leggen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.