De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Zij kent Club Classique als een ensemble dat in wisselende samenstelling klassiek repertoire brengt. Er wordt geput uit een grote pool van musici en solisten, en het ensemble staat onder leiding van violist Myrthe Helder en cellist Leonard Besseling. De concerten vinden plaats in cafés en middelgrote concertzalen en festivals in Nederland.
De commissie vindt dat het vakmanschap van Club Classique in de basis goed is, maar dat door de wisselende personele invulling het samenspel niet altijd even sterk is. De strijkerssectie is volgens haar het meest constant met een warm en hecht groepsgeluid. In sommige gevallen pakt de samenwerking met solisten minder goed uit. De commissie vond bijvoorbeeld dat in de aria ‘Lied aan de maan’ van Antonín Dvořák de timing niet helemaal gelijk was.
Club Classique richt zich volgens de commissie op het bekende klassieke repertoire. Hierin onderscheidt het ensemble zich volgens haar niet van veel andere klassieke ensembles. De samenstelling van de complete concertprogramma’s zijn ook niet verrassend. De vorm waarin deze programma’s worden gepresenteerd, zijn volgens de commissie nog wel enigszins onderscheidend binnen de klassiekemuziekpraktijk. Dit is terug te zien in de introducties waarin Club Classique de persoon achter de musicus laat zien. De commissie vindt het ook een sterk punt dat er buiten de reguliere concertzaal wordt opgetreden.
De commissie is kritisch over de zeggingskracht van de concerten. Club Classique kiest ervoor om korte delen uit grotere werken te spelen. De commissie begrijpt dat het ensemble op deze manier het repertoire toegankelijker wil maken, maar is kritisch over het effect. De concerten hebben hierdoor een oppervlakkig karakter, waardoor de beleving van het publiek weinig verdieping krijgt. Ze vindt bovendien dat de keuzes die hierin gemaakt worden, nogal voor de hand liggen, bijvoorbeeld met alleen de laatste minuten uit ‘Danse Macabre’ van Camille Saint-Saëns. Volgens de commissie doet dit afbreuk aan de zeggingskracht.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
In de plannen voor de periode 2021-2024 continueert Club Classique zijn werkwijze, waarbij het ensemble in wisselende bezettingen optreedt, vaak op locaties buiten het traditionele podiumcircuit. Een nieuwe stap die het ensemble wil gaan zetten, is het ontwikkelen van concertprogramma’s voor het theatercircuit. Gasten met wie Club Classique in de periode 2021-2024 het podium zal delen, zijn Thomas Verbogt, Gershwin Bonevacia, Abdelkader Benali en Mike Boddé.
In de aanvraag beschrijft Club Classique hoe het ensemble op basis van een inhoudelijk concept tot zijn repertoirekeuze komt en hoe het de muziek in het kader van de voorstelling wil benaderen. De commissie vindt dit een interessant uitgangspunt, maar plaatst hierbij de kanttekening dat de aanvraag vooral inzicht biedt in de vorm van de voorstellingen en minder in de theatrale elementen en de muziekinhoudelijke uitwerking. Zij waardeert het dat Club Classique zoekt naar een manier om als klassiek ensemble relevant te zijn voor het beoogde publiek en aan te sluiten bij de actualiteit. De vlotte afwisseling van (delen van) composities uit verschillende stijlperioden sluit aan op de belevingswereld van een jong publiek en biedt deze doelgroep een aantrekkelijke introductie in klassieke muziek. De commissie is van mening dat de afwisseling zorgt voor levendige concerten, maar ook leidt tot nogal fragmentarische programma’s, wat ten koste gaat van de zeggingskracht voor publiek dat reeds thuis is in klassieke muziek. De commissie ziet in de beschreven samenwerkingen de kiem voor de ontwikkeling van een eigen signatuur op basis van inhoudelijke concepten. Dit komt volgens haar het meest overtuigend naar voren in de toelichting op de producties ‘Gershwin meets Gershwin’ en ‘Classical Soundtrack’. In de beschrijving van de andere projecten blijft de uitwerking soms anekdotisch van karakter, waardoor niet helder is gemotiveerd hoe verhaal en muziek worden geïntegreerd.
Hoewel de commissie verwacht dat de werkwijze en de keuze voor bijzondere locaties zullen bijdragen aan de vrijheid in musiceren die het ensemble zoekt, biedt de aanvraag haar niet het vertrouwen dat het vakmanschap van de individuele musici optimaal kan worden benut. De wat fragmentarische programma’s in combinatie met het werken op basis van een flexibele bezetting vormen geen ideale uitgangspositie met het oog op het realiseren van de hoogst haalbare uitvoeringskwaliteit. Zij houdt er daarom rekening mee dat het ensemble ook in de periode 2021-2024 niet volledig constant zal zijn in de wijze waarop het aanwezige vakmanschap van de musici tot zijn recht komt.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
De commissie constateert dat Club Classique in de komende periode producties zal ontwikkelen op het gebied van klassieke kamermuziek. Het potentiële publiek voor dit soort aanbod is gemiddeld van omvang. De commissie stelt verder vast dat er een gemiddeld aantal aanbieders is van soortgelijk repertoire. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt het positief dat Club Classique in de plannen streeft naar het bereiken en binden van nieuwe doelgroepen, ook buiten het bestaande publiek van kenners en liefhebbers van klassieke muziek. Daarbij kiest het ensemble onder meer voor het spelen op locaties waar een jonge doelgroep zich thuisvoelt, zoals in clubs. Club Classique beschrijft specifieke doelgroepen bij de verschillende programmaconcepten. Daarmee toont het ensemble zich volgens de commissie bewust van het publiek dat het voor ogen heeft bij de ontwikkeling van zijn producties. De commissie plaatst een kanttekening bij de uitwerking van de publieksbenadering op grond van deze doelgroepenbeschrijving. Deze vindt zij algemeen geformuleerd en weinig specifiek voor de betreffende doelgroepen. Uit de plannen blijkt wel dat het ensemble op dit gebied stappen wil zetten, onder meer door het laten uitvoeren van publieksonderzoek en het aantrekken van een marketeer die de online marketing zal ontwikkelen en uitvoeren. Op grond hiervan heeft de commissie er vertrouwen in dat het ensemble zijn publieksvisie op een doelgerichte wijze zal operationaliseren. Zij verwacht bovendien dat de programmaconcepten een breed publiek zullen aanspreken, waardoor Club Classique met succes de beoogde overstap kan maken van cafés naar clubs en zijn speelpraktijk in het theatercircuit kan uitbreiden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.