De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Zij kent het Ciconia Consort als een ensemble dat bestaat uit strijkers dat klassiek repertoire brengt. De kernbezetting van het ensemble bestaat uit zo’n zestien relatief jonge musici en wordt geleid door dirigent Dick van Gasteren. De producties worden thematisch ingestoken en bij veel van deze programma’s wordt er samengewerkt met een gastspreker die het programma in een context plaatst. De concerten vinden plaats in de middelgrote concertzalen en kerken in Nederland.
De commissie vindt dat de strijkers van het Ciconia Consort goed vakmanschap laten horen tijdens de concerten. Ze staan allen redelijk aan het begin van hun muzikale carrière en hebben daardoor nog geen uitgesproken eigen geluid ontwikkeld. De commissie is onder de indruk van de klank en finesse van concertmeester Emmy Storms. De samenklank van het ensemble is volgens haar helder en genuanceerd. Dick van Gasteren is volgens de commissie een ervaren dirigent die de musici op een positieve manier enthousiasmeert.
De programma’s die het Ciconia Consort maakt, vindt de commissie niet onderscheidend. Zij is van mening dat het repertoire vrij conventioneel is. In deze programma’s komen werken voor die minder vaak gespeeld worden, maar de commissie vindt dat in de uitvoering ervan geen duidelijke eigen artistieke visie naar voren komt. Ook het gegeven dat de programma’s zich ontwikkelen rond een centraal thema vindt de commissie niet oorspronkelijk.
Voorts vindt zij dat de manier waarop het ensemble zich presenteert op het podium, te veel de regels van de klassieke traditie volgt. Hierdoor komt het ensemble erg statisch over. Ook de gesproken intermezzo’s als duiding van de gespeelde werken vindt de commissie weinig aansprekend. De teksten zijn volgens haar informatief, maar binnen een concertprogramma doen deze afbreuk aan de zeggingskracht van het geheel.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als voldoende.
De commissie leest in het plan dat Ciconia Consort de komende jaren doorwerkt langs de in de afgelopen periode uitgezette lijnen. Tot die aanpak behoren ook in de komende periode themaconcerten (van reisbestemmingen tot collegeonderwerpen) in een laagdrempelige setting met eten en drinken en rond thema’s. Aangezien deze aanpak gangbaar is in de klassieke muziek en het plan hierin geen nieuwe ontwikkeling laat zien, vindt de commissie deze aanpak minder prikkelend. De commissie ziet in het plan verder een zorgvuldige invulling van de te spelen werken op componistenniveau, wat getuigt van een breed muzikaal spectrum. Doordat er alleen componisten worden genoemd, maar geen voorbeelden van concrete werken krijgt de commissie echter geen duidelijk beeld van de uiteindelijke programma’s, wat de oorspronkelijkheid van de plannen niet ten goede komt. Verder vindt de commissie het een gemis dat het ensemble zich nauwelijks uitspreekt over haar beoogde artistieke ontwikkeling in de periode 2021-2024. De commissie mist een heldere muzikaal-artistieke leidraad in de plannen.
Positief vindt de commissie de ambitie om met makers uit andere disciplines samen te werken, zoals het Nederlands Danstheater en Scapino Ballet. Deze ambitie strekt in het plan echter niet verder dan een voornemen, zonder concrete eigen doelstellingen of uitwerking, waardoor de commissie hier kritisch over is.
Qua aanpak en aankleding constateert de commissie dat Ciconia Consort in de beschrijving van de toekomstplannen voortbouwt op de werkwijze van de concerten in de afgelopen jaren. Naast het bewezen aansprekend vakmanschap ziet de commissie als positief onderscheidend element de specifieke muzikale kinderprogramma’s, die deels overlappen met de concerten, en die juist deze doelgroep zullen aanspreken. Voor het overige wil het ensemble het publiek volgens het plan een totaalconcept van muziekervaringen bieden. De commissie vindt dit niet overtuigend uitgewerkt. In het licht van haar oordeel over de zeggingskracht in de afgelopen periode en aangezien het plan weinig verdere ontwikkeling laat zien, verwacht de commissie dat de zeggingskracht van de concerten beperkt blijft.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert dat Ciconia Consort in de komende periode producties zal ontwikkelen op het gebied van klassieke kamermuziek, al dan niet in een interdisciplinaire context. Het potentiële publiek voor dit soort aanbod is gemiddeld van omvang. De commissie stelt verder vast dat er een gemiddeld aantal aanbieders is dat soortgelijk repertoire uitvoert. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De zakelijke plannen voor de komende periode geven de commissie een redelijk vertrouwen dat het ensemble zijn publieksfunctie kan versterken. Sterk vindt de commissie de beschreven stapsgewijze groei van het aantal concerten, waaronder seriebespeling op meer locaties en meer marketinginzet om lokaal publiek aan zich te binden. Ook de doordachte keuze voor meer concerten in de regio versterkt dat vertrouwen. Zij mist daarbij wel een plan van aanpak om de zalen aan zich te binden. Het ensemble stelt in het plan expliciet niet aan doelgroepenbeleid te willen doen. Die uitspraak vindt de commissie op gespannen voet staan met de uitspraak in het plan dat de marketing zal worden versterkt en met het gegeven dat in het plan marketingmiddelen per doelgroep kort worden beschreven. Hoewel zij hier een tegenstrijdigheid ziet, verwacht zij van de beschreven marketingacties en gezien de behaalde resultaten in het verleden toch een succes in publieksbereik.
De commissie verwacht geen substantiële verbreding in de samenstelling van het publiek van de reguliere concerten van Ciconia Consort, of het nu om jongeren gaat of om een cultureel divers publiek. De commissie ziet hiervoor in het plan namelijk geen systematische aandacht. Positief vindt de commissie wel de inzet van het ensemble om (financiële) drempels weg te nemen voor specifieke groepen.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.