De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Zij kent Camerata Trajectina als een ensemble dat wereldlijke Nederlandse muziek uit de zestiende en zeventiende eeuw onderzoekt en uitvoert. Het ensemble ontstond in 1974 en bestaat momenteel uit kernspelers Saskia Coolen, Hieke Meppelink, Nico van der Meel en Arjen Verhage. De producties worden vaak samengesteld rond een historische gebeurtenis of persoon. De producties zijn theatraal en het ensemble probeert de Nederlandse historie tot leven te brengen. Concerten vinden plaats in het circuit van kleine en middelgrote zalen en festivals in Nederland.
De commissie vindt het vakmanschap van de vaste musici van Camerata Trajectina groot. Zij noemt vooral tenor Nico van der Meel en blokfluitist Saskia Coolen, die hun sporen ruimschoots verdiend hebben in de historische uitvoeringspraktijk. Het samenspel vindt de commissie natuurlijk klinken, met voldoende ruimte voor improvisatie van de individuele musici. De commissie plaatst een kanttekening bij de balans tussen de verschillende instrumenten die soms niet goed is. Bijvoorbeeld de slagwerkpartijen in een productie als ‘Vive le Geus!’ zijn ten opzichte van de overige instrumenten op veel momenten overheersend.
De commissie is positief over de oorspronkelijkheid van de concerten van Camerata Trajectina. Volgens de commissie ligt de signatuur van het ensemble in het ontsluiten van historische werken. Het feit dat de oorsprong van dit materiaal zo ver terug gaat, en het op een historisch verantwoorde wijze muzikaal wordt uitgevoerd, vindt zij onderscheidend. De commissie vindt ook dat door de thematische aanpak in de producties, de oorspronkelijkheid ervan wordt versterkt.
Minder positief is de commissie over de vertaling naar een theatrale voorstelling. De muziek is vaak ingetogen terwijl de theatrale uitwerking deze subtiliteit mist. Dit geldt volgens de commissie zowel voor het acteren van de musici, als voor de kostuums en het decor. Zij begrijpt dat Camerata Trajectina ook hierin een connectie probeert te leggen met de geschiedenis. Volgens de commissie doet de gebrekkige theatrale uitwerking echter afbreuk aan de zeggingskracht van de concerten.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
Het inhoudelijk plan is doordacht en grondig uitgewerkt, waarbij het ensemble gestaag voortbouwt op zijn rijke voorgeschiedenis en de nieuwe ontwikkelingen die in de afgelopen jaren zijn ingezet. De commissie is positief over de manier waarop Camerata Trajectina in zijn plan vol energie en inspiratie de komende periode tegemoet treedt, na een periode waarin de twee leidende musici Louis Peter Grijp en Erik Beijer kort na elkaar kwamen te overlijden. De plannen getuigen van een grote mate van zelfreflectie die heeft geleid tot een overtuigende artistieke visie. De commissie vindt het sterk dat het ensemble daarbij aandacht besteedt aan het aanscherpen van het vakmanschap en verwacht dat op dit gebied nog stappen gezet zullen worden.
Camerata Trajectina is zich bewust van zijn bijzondere positionering, waarbij de organisatie niet alleen functioneert als uitvoerend ensemble, maar ook een rol vervult als kenniscentrum op het gebied van oude muziek van de Nederlanden in de breedste zin van het woord. Het overstijgen van het onderscheid tussen ‘hoge’ en ‘lage cultuur’ is bij het ensemble geen idealistisch motto, maar gebaseerd op een scherp historisch inzicht in de Nederlandse muziekcultuur en een integraal onderdeel van de artistieke visie. Dit uitgangspunt vormt volgens de commissie de basis voor de signatuur van het ensemble.
De commissie vindt dat Camerata Trajectina in het plan een interessante visie ontplooit op hoe het vanuit deze specifieke achtergrond aansprekende concerten en voorstellingen kan produceren voor een breed publiek. Daarbij worden historische gebeurtenissen en thema’s in een eigentijdse context geplaatst, zoals liederen over politieke strijd en over het gevaar en de gevolgen van overstromingen. Dit maakt de voorstellingen niet alleen historisch interessant, maar geeft deze ook een actuele lading, wat volgens de commissie bijdraagt aan de zeggingskracht van de concerten.
In de periode 2021-2024 richt Camerata Trajectina zich meer dan voorheen op interdisciplinaire samenwerkingen, onder meer met dichters, jeugdtheatermakers, wetenschappers en musici uit andere genres, zoals bij Camerata Sessions en het project met Stef Bos. Hoewel de commissie positief is over de grote verscheidenheid aan producties, heeft de ideeënrijkdom in de aanvraag ook een keerzijde. Het aantal voorgenomen producties is zo groot dat de commissie er niet van overtuigd is dat het totaal aan activiteiten kan worden gerealiseerd met behoud van het hoogst haalbare kwaliteitsniveau. Een scherpere selectie uit de mogelijkheden voor projecten en samenwerkingen zou de effectiviteit van het ensemble ten goede komen, zo meent de commissie.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Camerata Trajectina in de komende periode concerten wil verzorgen met oude muziek, deels binnen een interdisciplinaire context. Het potentiële publiek voor dit aanbod is gemiddeld van omvang. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod eveneens gemiddeld van omvang is. De commissie is van mening dat daarom sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie vindt het overtuigend hoe Camerata Trajectina in de aanvraag zijn positionering koppelt aan de resultaten van het SCP-onderzoek naar de beleving van de Nederlandse identiteit en cultuur. Het ensemble heeft de ambitie om het muzikale geheugen van Nederland te zijn. Camerata Trajectina wil zijn publieksfunctie invullen door historisch besef en erfgoed te verbinden aan maatschappelijke ontwikkelingen in het heden. De commissie vindt dit een interessante invalshoek, die perspectief biedt op het bereiken van een groter en breder publiek dan in de afgelopen periode. In de aanvraag is dit echter niet vertaald in een doelgerichte strategie voor de publieksbenadering. Daarvoor zijn de genoemde doelgroepen te algemeen geformuleerd. Verder moet het publieksonderzoek als basis voor het marketingbeleid in de periode 2021-2024 nog worden uitgevoerd.
Positief is de commissie over de mogelijkheid om nieuw publiek te bereiken met specifieke producties, zoals de samenwerking met Stef Bos. Daarbij wekt het vertrouwen dat een aantal interessante partners is betrokken bij de projecten, zowel op het gebied van marketing en branding als lokale partners in Utrecht en instellingen op het gebied van onderwijs en wetenschappen. De commissie tekent daarbij aan dat het ensemble sterk leunt op de samenwerkingspartners bij de afzonderlijke projecten. Dit kan voor individuele projecten werken, maar zij vindt dit geen verstandige langetermijnstrategie. Zij is er op grond van het plan niet van overtuigd dat het ensemble dit nieuwe publiek aan zich zal kunnen binden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.