De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Stichting Boost Producties maakt sinds 2015 beeldend acrobatisch theater voor iedereen van acht jaar en ouder. De artistieke leiding is in handen van Lennie Visser. De producties komen tot stand in nauwe onderlinge samenwerking met acrobaten, musici en een beeldend kunstenaar. Boost Producties plaatst circustechnieken in een theatrale en dynamische context. Hierbij wordt gebruikgemaakt van een combinatie van een meespelend decor, livemuziek en projecties.
De commissie vindt dat er sprake is van een hoge mate van vakmanschap, die onder meer tot uiting komt in een vloeiende acrobatische vorm, uitgevoerd door virtuoze acrobaten. Ook het toneelbeeld getuigt van een grote vakkundigheid. De commissie ziet een sterke lijn in de artistieke ontwikkeling van het gezelschap. Het inzetten van musici die onderdeel zijn van de handeling waardoor een totaalervaring ontstaat, getuigt van vakmanschap, net als de beeldende vormgeving.
Boost Producties beschikt over een onderscheidende artistieke signatuur, volgens de commissie. Deze is te herkennen aan een bescheiden vorm van acrobatiek, die wordt ingebed in een langere spanningsboog. De voorstellingen kennen een aantal oorspronkelijke elementen. Zo vormen de transparante trucs een nauwe balans met de verhaallijn, en creëert het gezelschap steeds opnieuw sterke toneelbeelden. De manier waarop de ingenieuze decors, de speelse bewegingstaal en muzikale elementen met elkaar worden verbonden, draagt bij aan de herkenbaarheid van Boost Producties.
De commissie is positief over de zeggingskracht van de producties. Door het circus in een theatrale vorm te gieten weet Boost Producties het publiek te verrassen. De uitvoerenden nemen de toeschouwers mee in de opbouw van hun acrobatische trucs, waardoor die zich werkelijk betrokken voelen bij wat zich op de vloer afspeelt. De vloeiende acrobatische vormen, de prikkelende decors en de – in sommige gevallen – meespelende musici dragen daaraan bij. De commissie vindt echter niet alle voorstellingen even goed uitgewerkt. Zo is zij positiever over ‘Finestra Aperta’ dan over ‘Vita’ en ‘Pie in the Sky’, waarbij de balans tussen trucs en verhaallijn minder evenwichtig is.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 zijn volgens de commissie een continuering van het werk dat Boost Producties in de afgelopen jaren heeft laten zien. De commissie vindt dat het gezelschap in het plan duidelijk reflecteert op zijn eerdere werk, en heldere doelen en ontwikkelpunten formuleert. De commissie constateert dat het creëren van een gelaagde dramaturgische lijn een uitdaging vormt, maar essentieel is voor de verdere ontwikkeling van de artistieke kwaliteit. Zij is in dat kader positief over de samenstelling van de klankbordgroep van artistieke professionals om een betere balans tussen trucs en spanningsboog op te zoeken.
Boost Producties wil drie voorstellingen ontwikkelen vanuit het thematische vertrekpunt ‘chaos’. Dit thema spreekt tot de verbeelding en de commissie vindt het helder en prikkelend uitgewerkt. De artistieke uitgangspunten van de voorstellingen getuigen van een oorspronkelijke visie, al doet de inhoudelijke relatie tussen de verschillende projecten de commissie enigszins geforceerd aan. De bijgeleverde beelden en decorschetsen getuigen volgens de commissie van de sterke beeldtaal van Boost Producties, die bijdraagt aan de artistieke signatuur van het gezelschap.
De commissie plaatst kanttekeningen bij de uitwerking van de artistieke plannen. Zij vindt het op zich aansprekend dat Boost Producties meer ruimte inbouwt voor klankonderzoek in de repetitieperiode, maar hoe dat onderzoek eruitziet en wat het mogelijk oplevert voor de muzikaliteit en de zeggingskracht van de voorstellingen, wordt niet duidelijk. Verder vindt de commissie de verhaallijnen wat eendimensionaal en had zij graag meer gelezen over het fysieke spel. Hierdoor kan de commissie zich weliswaar een voorstelling maken van de verschillende trucs en de acrobatische vormen, maar zij mist een visie op hoe de verschillende lichamen zich tot elkaar zullen verhouden en welke dramatische ontwikkeling zal plaatsvinden binnen de voorstellingen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
Zij constateert dat Boost Producties beeldend circustheater maakt voor iedereen van acht jaar en ouder. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod gemiddeld is van omvang. Verder stelt de commissie vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod relatief beperkt is. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel zeer interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is gematigd positief over de plannen. Boost Producties bereikte de afgelopen jaren een vrij breed publiek. Het type aanbod dat Boost Producties maakt, heeft volgens de commissie een behoorlijk potentieel aan speelplekken en publiek doordat het visuele aspect mensen van verschillende leeftijden en achtergronden kan aanspreken. Zij vindt dat de bezoekersaantallen en het aantal speelbeurten voor de komende jaren aan de voorzichtige kant zijn ingeschat.
Boost Producties maakt naar eigen zeggen vernieuwende circustheaterproducties voor iedereen: jong, oud vanuit welke achtergrond dan ook. De commissie mist in de aanvraag echter een specifieke doelgroepomschrijving en een strategie om deze doelgroepen te bereiken. Ook mist zij een eigen visie op publieksbereik van Boost Producties. Het gezelschap leunt voor zijn publieksbenadering nog sterk op de programmerende theaters. Gezien de publieksopkomst in voorgaande jaren en de inzet van de programmerende theaters vertrouwt de commissie op de realisatie van de beoogde bezoekersaantallen en speelbeurten, maar zij vindt de ambities op dit punt wat bescheiden.
De commissie vindt het positief dat het gezelschap de samenwerking is aangegaan met een verkoopbureau en de mogelijkheden aangrijpt om ook op locaties buiten het theater te spelen. Dit biedt volgens de commissie kansen voor Boost Producties om zijn speelveld en zijn publiek te verbreden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.