De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Zij kent Boi Akih als een ensemble dat in wisselende samenstelling jazz brengt met invloeden uit verschillende muziektradities en genres. De kern van de groep wordt gevormd door vocalist Monica Akihary en gitarist Niels Brouwer. Musici met diverse culturele achtergronden werken in de producties vaak met hen samen. De concerten vinden plaats in het circuit van kleine en middelgrote zalen en festivals in Nederland. Boi Akih heeft een aanzienlijke internationale speelpraktijk.
De commissie vindt het vakmanschap van de afzonderlijke musici hoog. Zij is onder de indruk van het hechte samenspel van Akihary en Brouwer. De vocalises van de gitaar melodieën die Akihary verwerkt in haar zang noemt de commissie bijvoorbeeld uiterst precies. Ook over de musici met wie Boi Akih geregeld samenwerkt is de commissie positief. Zij is van mening dat deze musici tot de top binnen hun vakgebied behoren. Toch vindt de commissie dat het potentieel van deze solisten onvoldoende benut wordt. Zij vindt de arrangementen namelijk te open, waardoor de solo’s in het geheel onvoldoende tot hun recht komen.
De commissie vindt dat Boi Akih een herkenbare eigen signatuur heeft ontwikkeld. Deze wordt volgens haar gevormd door een combinatie van niet westerse muziektradities en jazzimprovisaties. Ook de vocalen dragen hieraan bij doordat Akihary in een voor veel luisteraars onbekende taal zingt. De commissie merkt echter op dat de producties die Boi Akih de afgelopen periode heeft ontwikkeld weinig nieuwe ontwikkeling laten zien. De oorspronkelijkheid van de producties in de afgelopen periode vindt zij daarom beperkt.
De opbouw van veel programma’s verloopt naar mening van de commissie te vaak volgens een vast patroon. De combinatie van vrij geïmproviseerde delen met vastgelegd compositorisch materiaal vindt zij voorspelbaar, wat afbreuk doet aan de spanningsboog van de programma’s. De commissie vindt dat intro’s van stukken te lang in dezelfde sfeer en soundscape blijven hangen. Dit kwam bijvoorbeeld naar voren tijdens het concert ‘Boi Akih & friends’ in het BIM Huis in Amsterdam. Volgens de commissie doet dit afbreuk aan de zeggingskracht van de concerten.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De commissie ziet in de plannen vooral een voortzetting van de werkwijze van Boi Akih in de afgelopen jaren. Na een heldere toelichting op de geschiedenis van het ensemble tot nu toe worden in de aanvraag vier projecten beschreven die zijn gepland voor de periode 2021-2024. Naast de voortzetting van Boi Akih Duo en het programma ‘Storyteller’ met koraspeler Zoumana Diarra, gaat het om drie nieuwe projecten: ‘Messiah’, ‘Strangers’ en ‘Lowlands Highlife’ (alle drie werktitels). De producties worden niet uitgevoerd in afgebakende projectperioden, maar blijven langere tijd beschikbaar om te kunnen inspelen op de interesse van podia en festivals.
De commissie is van mening dat Boi Akih zijn artistieke visie overtuigend heeft onderbouwd in de aanvraag. Het onderzoek naar de muzikale en taalkundige bronnen is zorgvuldig beschreven en de wijze waarop de invloeden worden verwerkt in een eigen idioom, getuigt van een sterke intrinsieke motivatie. Dit draagt bij aan de oorspronkelijkheid van de plannen, wat ook geldt voor de wijze waarop Boi Akih in de komende periode verdergaat met het levend houden van de Molukse taal Haruku, waarbij ook nieuwe woorden worden toegevoegd aan het vocabulaire. De focus op muziekstudie en onderzoek biedt daarnaast perspectief op artistieke verdieping en een verdere ontwikkeling van het al aanwezige vakmanschap.
Ook in de concrete uitwerking van de projecten is sprake van een overtuigende motivering van de artistieke keuzen, waaronder de keuze voor gastmusici en andere samenwerkingspartners. De commissie plaatst de kanttekening dat in het plan minder aandacht is besteed aan de context waarbinnen de concerten en voorstellingen worden uitgevoerd en aan de productionele aspecten. Hierdoor blijkt niet duidelijk uit de aanvraag hoe de presentatievorm en de keuze voor de concertlocaties bijdragen aan een optimale zeggingskracht voor het publiek. Zo is de commissie op grond van de plannen niet overtuigd van de meerwaarde van openbare repetities in De Tanker in Amsterdam-Noord.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Boi Akih in de komende periode concerten en voorstellingen wil produceren met een cross-over van jazz en geïmproviseerde muziek, hedendaagse muziek en muziektradities uit diverse werelddelen, in het bijzonder van de Molukken. Het potentiële publiek voor dit aanbod is volgens de commissie klein van omvang. De commissie stelt verder vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod klein is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie merkt op dat Boi Akih kan bogen op een internationaal netwerk van programmeurs en muziekjournalisten. Voor de komende periode kiest het duo voor een intensieve en doorlopende samenwerking met Anne-Marie Winkelman op het gebied van marketing en publiciteit. Hoewel dit volgens de commissie zal bijdragen aan een doelgerichte publieksbenadering, moet de strategie daarvoor nog ontwikkeld worden, zo blijkt uit de aanvraag. In het plan wordt wel toegelicht hoe de samenwerking praktisch wordt ingericht en hoe de resultaten zullen worden geëvalueerd, maar er zijn vooralsnog geen concrete doelstellingen geformuleerd, noch is er een reflectie op de resultaten uit het verleden. De commissie heeft er vertrouwen in dat Boi Akih in de komende periode met zijn bijzondere cross-over van genres een eigen publiek zal weten te bereiken, maar ziet weinig aanwijzingen dat het duo een stap zal kunnen zetten in het vergroten van het publieksbereik in de periode 2021-2024.
De commissie is er op basis van het plan niettemin wel van overtuigd dat Boi Akih een bijzondere bijdrage zal leveren aan publieksdiversificatie. Boi Akih is stevig geworteld in de Molukse gemeenschap in Nederland. Uit het plan blijkt bovendien dat het duo, meer dan gemiddeld het geval is in de improvisatiescene, op gelijkwaardige basis samengewerkt met musici en kunstenaars met een biculturele achtergrond die een divers publiek kunnen aanspreken.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.