De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Zij kent Visisonor Media Productions als de organisatie waarin de activiteiten van het ensemble Black Pencil zijn verenigd. Het ensemble brengt hedendaags gecomponeerde muziek in combinatie met oudere werken, vaak in een theatrale conceptuele context. Het ensemble wordt geleid door blokfluitist Jorge Isaac en bestaat verder uit panfluitist Matthijs Koene, altviolist Esra Pehlivanli, accordeonist Marko Kassl en slagwerker Enric Monfort. De concerten vinden plaats in het circuit van kleine en middelgrote concertzalen en op festivals in Nederland. Het ensemble heeft een aanzienlijke internationale speelpraktijk.
De commissie vindt dat de leden van Black Pencil allen uitmuntende musici zijn. Er wordt volgens haar op het hoogste niveau gemusiceerd waarbij er een enorme precisie in het samenspel te horen is. Als voorbeeld hiervan noemt zij het samenspel tussen panfluit en blokfluit in de productie ‘Interior 123’. Ook over het gebruik van dynamiek is de commissie enthousiast. De musici kennen nauwelijks begrenzingen op hun instrument waardoor vooral in het nieuw gecomponeerde werk extremen worden opgezocht. De commissie vindt het ook positief dat Black Pencil componisten aan zich weet te binden die specifiek voor de musici van het ensemble schrijven.
De producties uit de afgelopen periode vindt de commissie oorspronkelijk. Dit komt vooral goed naar voren in de samenstelling van de programma’s. De combinatie van gearrangeerde meesterwerken en nieuw gecomponeerde muziek vindt de commissie vernieuwend. Daarnaast vindt zij dat de bezetting bijdraagt aan de eigen signatuur van het ensemble. Er zijn volgens de commissie bijna geen ensembles waarin het betreffende instrumentarium wordt gecombineerd. Dit maakt de klank van Black Pencil redelijk uniek.
De commissie is gematigd positief over de zeggingskracht. Deze wordt voor een groot deel bepaald door het hoge uitvoeringsniveau en de inzet van onalledaags instrumentarium. Het gebruik van bijvoorbeeld potten en pannen en de contrabasblokfluit zorgt ervoor dat het publiek een bijzondere ervaring meemaakt. De podiumpresentatie vindt de commissie echter statisch. Er wordt tijdens concerten ook nauwelijks contact gemaakt met het publiek en dit doet volgens de commissie afbreuk aan de zeggingskracht van de concerten.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie in grote lijnen een voortzetting van het soort producties dat het ensemble in de afgelopen jaren heeft uitgevoerd. Er is alle reden om ervan uit te gaan dat het uitmuntende vakmanschap van de individuele musici en het hoge niveau in het samenspel ook in de komende jaren de concerten van Black Pencil zullen kenmerken. De commissie verwacht dat het vakmanschap zich nog verder zal ontwikkelen, doordat het ensemble in ‘Black Pencil Concerti’ de ruimte zal geven aan de musici om hun solistische kwaliteiten te ontplooien.
In de beschreven producties komt de signatuur van het ensemble duidelijk naar voren. Een voorbeeld hiervan is de wijze waarop Black Pencil in de productie ‘Don Quixote’ muziek en technologie integreert. De commissie vindt het positief dat de musici zich verdiepen in het perspectief van het publiek en experimenteren met nieuwe vormen van publieksparticipatie. Zij is er echter niet van overtuigd dat dit ook in alle gevallen leidt tot een resultaat waarvan een sterke zeggingskracht uitgaat. Zo is de werkwijze bij de productie ‘Don Quixote’ weliswaar zorgvuldig uitgewerkt, maar maakt deze ook een enigszins gekunstelde indruk. Er ontbreekt in de plannen soms een samenhang tussen de inhoud van de thema’s en onderwerpen en de toepassing van de technologie. Dit brengt het risico mee dat de techniek beperkt blijft tot een gimmick die niet wezenlijk bijdraagt aan de diepgang van de voorstelling.
De commissie mist in de plannen ook een overtuigende artistieke motivering voor de repertoirekeuze in de verschillende programma’s en de thematiek van de producties. Het is duidelijk dat de vierhonderdste verjaardag van de roman van Cervantes een mooie aanleiding vormt voor het project ‘Don Quixote’ en het verhaal een vertrekpunt kan zijn voor een avontuurlijke en toegankelijke voorstelling. Wat het verhaal relevant maakt voor het ensemble en hoe de inhoud van het verhaal wordt overgebracht op het publiek, blijkt echter niet duidelijk uit het plan.
De commissie plaatst verder een kanttekening bij de summiere onderbouwing van de samenwerking met partners, onder wie ook componisten. Zo wordt bijvoorbeeld niet helder toegelicht waarom bij de avondvullende versie van Mozarts ‘Die Zauberflöte’ wordt samengewerkt met componist Rembrandt Frerichs en regisseur Ria Marks. De bondige maar sterke motivering voor de samenwerking met choreograaf Samir Calixto bij het project ‘La Noche Eterna’ vormt hierop in positieve zin een uitzondering.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Black Pencil in de komende periode concerten wil verzorgen met een combinatie van hedendaags gecomponeerde muziek en klassieke kamermuziek, veelal binnen een interdisciplinaire context. Het potentiële publiek voor dit soort aanbod is klein. De commissie stelt verder vast dat er een relatief klein aantal aanbieders is van soortgelijk aanbod. De commissie is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De publieksbenadering is volgens de commissie tamelijk zorgvuldig toegelicht op basis van een doelgroepenbeschrijving met daaraan gekoppeld een overzicht van de relevante partners en acties. De genoemde doelgroepen zijn echter nogal algemeen en voor de hand liggend, waarbij het steeds gaat om liefhebbers van de verschillende aspecten van het aanbod van Black Pencil, zoals liefhebbers van oude muziek en liefhebbers van nieuwe muziek. Ondanks het interdisciplinaire karakter van de concerten van Black Pencil is de focus volgens de commissie vooral gericht op de incrowd van publiek voor kamermuziek, zowel klassiek als modern, waaronder professionals en conservatoriumstudenten. Zij vindt dat niet aannemelijk is gemaakt dat het gebruik van technologie in de producties perspectief biedt op het bereiken van jongeren en liefhebbers van multimedia, ook omdat het ensemble niet over het budget en de expertise kan beschikken die nodig zijn om een vorm van virtual reality te realiseren die kwalitatief vergelijkbaar is met wat deze doelgroepen gewend zijn in de games van nu. Verder mist de commissie een strategie die het voor Black Pencil mogelijk maakt de liefhebbers van klassieke muziek aan zich te binden. Dit publiek staat volgens de commissie redelijk ver af van het aanbod dat Black Pencil produceert. Het plan overtuigt haar er niet van dat hier een publiekspotentieel ligt dat het ensemble zou kunnen benutten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.