De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als voldoende.
Bird Productions uit Amsterdam is de stichting die het werk van choreograaf Dunja Jocic uitbrengt. Dunja Jocic woont sinds 2000 in Nederland en werkte als danser onder andere bij Club Guy & Roni en Ballet du Nord (Frankrijk). De hedendaags-moderne dans van de choreograaf is multidisciplinair van aard. De voorstellingen van Dunja Jocic zijn te zien in theaters in Nederland en daarbuiten.
De commissie is kritisch over het vakmanschap van choreograaf Dunja Jocic. De commissie kent haar als een zeer goede danseres die met haar uitmuntende technische beheersing en sterke podiumpersoonlijkheid het werk waarin zij danst vaak een extra lading kan geven. Het vakmanschap van Dunja Jocic als choreograaf bevindt zich volgens de commissie echter nog in een beginnend stadium. Naar de mening van de commissie komt dit vooral terug in de niet sterk ontwikkelde dramaturgische lijn van de producties. Het spanningsverloop is traag en kent weinig dynamische ontwikkeling. Daarnaast is de commissie kritisch over het uitvoeringsniveau van het werk. De performers met wie gewerkt wordt, zijn niet allen van een adequaat niveau. Dit werd volgens de commissie zichtbaar in de productie ‘The Protagonist’, waarin de dansers in technisch opzicht niet wisten te overtuigen en het gebruik van gesproken teksten niet geslaagd was. Dit maakt dat de choreografische kwaliteit van het werk niet constant is.
De producties van Dunja Jocic geven volgens de commissie blijk van een eigenzinnige, nog prille signatuur. In het werk is zichtbaar dat de choreograaf schatplichtig is aan het specifieke en bepalende bewegingsidioom van Club Guy & Roni, het gezelschap waaraan zij lange tijd verbonden was. Vervreemding, absurdisme en een duistere sfeer zijn elementen in het werk van Dunja Jocic waaruit de eigenheid van de maker naar voren komt. Het werk is filmisch van karakter en de kwetsbaarheid van de mens vormt daarin vaak het uitgangspunt. Dit kwam volgens de commissie tot uitdrukking in de productie ‘Terra Incognita’, waarin sprake was van een geslaagde enscenering en een inventief gebruik van lichttechniek.
Bij de zeggingskracht van de producties plaatst de commissie kanttekeningen. Volgens haar slaagt de choreograaf er nog niet in om de combinatie van haar eigen bewegingsidioom en thematieken consequent te vertalen in voorstellingen die het publiek voldoende weten te raken. Voor de uitwerking van de artistieke concepten is vaak geen sprake van een voor het publiek herleidbare dramaturgische aanleiding of noodzaak. Hierdoor weten de voorstellingen de aandacht onvoldoende vast te houden.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een interessante continuering van het werk dat Bird Productions in de afgelopen jaren heeft laten zien. De commissie vindt dat het gezelschap zijn artistieke uitgangspunten op een heldere manier toelicht. Daarnaast vindt zij het positief dat uit de voorgenomen activiteiten blijkt dat choreograaf Dunja Jocic de aankomende jaren het (inter)nationale netwerk gaat inzetten dat zij de afgelopen periode heeft opgebouwd.
De commissie is van mening dat de plannen voor de aankomende periode oorspronkelijke elementen bevatten. De overkoepelende thematiek vervreemding komt volgens de commissie op een logische manier voort uit het eerdere werk van Dunja Jocic. Deze thematiek ziet zij in de verschillende projectplannen terugkomen. Bepaalde uitgangspunten bij de individuele projecten spreken tot de verbeelding van de commissie. Bijvoorbeeld de thrillerachtige sfeer bij ‘De Panter’ en de toepassing van traditionele volksdansstijlen in ‘Mind the Gap’. Ook de geselecteerde literatuur die als inspiratiebron dient, geeft de commissie een indicatie van de sfeer die de maker op wil roepen.
De commissie is positief over de interessante partners waarmee Bird Productions de aankomende periode gaat samenwerken. De commissie had echter meer toelichting willen lezen over de gezamenlijke werkwijze en de manier waarop verschillende kunstdisciplines bij elkaar worden gebracht. Uit het plan blijkt namelijk niet hoe deze samenwerkingen een positieve bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van de artistieke signatuur van Dunja Jocic. Gezien haar eerdere kanttekening op de nog prille signatuur van Dunja Jocic vindt de commissie dat een gemis.
De commissie plaatst een kanttekening bij de verwachte zeggingskracht van de projecten. Zij vindt dat in de plannen een prikkelende spanning wordt opgeroepen, zoals de onheilspellende sfeer in ‘After Dark’ en ‘None of my business’. De verdere uitwerking van de projecten noemt de commissie op bepaalde onderdelen beperkt. Zo had zij meer willen lezen over het dramaturgisch verloop, wie de beoogde dansers zijn en hoe zij het specifieke bewegingsidioom van de choreograaf zullen overbrengen op de toeschouwer. Mede gelet op de kanttekening die de commissie plaatste bij het vakmanschap van de uitvoerenden, is zij er niet op voorhand van overtuigd dat de voorstellingen van een grote zeggingskracht getuigen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als ruim voldoende.
De commissie constateert uit de plannen dat Bird Productions in de komende periode multidisciplinaire dansvoorstellingen wil verzorgen. De commissie stelt vast dat het potentiële publiek voor dit type aanbod beperkt is. De commissie stelt tegelijkertijd vast dat het aantal aanbieders van soortgelijk aanbod beperkt is. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Bird Productions de afgelopen jaren een redelijk publieksbereik heeft gehad. Daarbij heeft het gezelschap via coproducenten als Korzo Producties en de Nederlandse Dansdagen vooral veel danskenners weten te bereiken. Er werden volgens de commissie nog weinig cultureel diverse publieksgroepen bereikt.
De commissie constateert dat Bird Productions op het gebied van publieksbereik voor de periode 2021-2024 ambitieuze plannen heeft. De commissie is positief over de verschillende ideeën die het gezelschap in het plan beschrijft om zijn publiekspotentieel te optimaliseren. Zij verwacht bijvoorbeeld dat de samenwerking met een impresariaat een belangrijke stap is om naar presenterende instellingen toe meer zichtbaarheid te creëren. De commissie noemt ook het aanboren van andere circuits een interessante strategie om een breed publiek te bereiken dat nog niet bekend is met het werk van Bird Productions. De verschillende samenwerkingen met (inter)nationale partners uit andere kunstdisciplines kunnen volgens de commissie Bird Productions interessante nieuwe speelplekken opleveren.
Tegelijkertijd vindt de commissie dat de uitwerking van de in het plan beschreven acties af en toe tekort schiet. Zo had de commissie bijvoorbeeld willen weten op welke manier Bird Productions speelplekken in andere circuits voor de langere termijn aan zich wil binden. Daarnaast had de commissie een toelichting willen lezen op de taakverdeling tussen Bird Productions en de verschillende partners wat betreft publieksbereik. Desalniettemin verwacht de commissie dat het gezelschap de aankomende jaren een zekere publieksgroei en –verbreding zal realiseren.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.