De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als goed.
Zij kent het ensemble als een saxofoonkwartet dat repertoire brengt van bewerkingen van klassieke composities die door het kwartet zelf worden gearrangeerd. Het Berlage Saxophone Quartet is opgericht in 2008 en bestaat uit Lars Niederstrasser (sopraansaxofoon), Peter Vigh (altsaxofoon), Juani Palop (tenorsaxofoon) en Eva van Grinsven (baritonsaxofoon). In de producties worden er soms interdisciplinaire samenwerkingen aangegaan, zoals met theater of literatuur. De concerten vinden plaats in het circuit van kleine en middelgrote concertzalen en festivals in Nederland. Het kwartet onderneemt geregeld concert tournees in het buitenland, met een focus op Duitsland.
De commissie vindt dat het ensemble op technisch niveau een hoge kwaliteit van musiceren laat horen. Zij constateert dat het samenspel hecht is en dat de intonatie en dynamiek van uitzonderlijke kwaliteit getuigen. Het vakmanschap komt volgens de commissie goed naar voren in de arrangementen die het kwartet zelf maakt. Voorbeelden hiervan vindt zij de aria in de Goldberg Variaties en de bewerking van het uitmuntend uitgevoerde 8e strijkkwartet van Dmitri Sjostakovitsj.
De samenwerkingen die het kwartet aangaat met kunstenaars uit andere disciplines, vindt de commissie bijdragen aan de oorspronkelijkheid van de producties. Naast de bewerkingen van bestaand repertoire vormt dit de basis van de ontwikkeling van de eigen signatuur van het Berlage Saxophone Quartet. De commissie constateert dat in de uitwerking nog een slag gemaakt kan worden, maar tegelijkertijd vindt zij de keuzes die het ensemble maakt in repertoire en vorm onderscheidend.
Wat betreft de zeggingskracht die tijdens de concerten naar voren komt, is de commissie positief. Dit is volgens haar inherent aan het hoge niveau van musiceren. De musici weten dit met enthousiasme en concentratie goed over te brengen op het publiek. Wel zet de commissie een kritische kanttekening bij de zeggingskracht in sommige samenwerkingsprojecten. Daarin lijkt er een geforceerde scheiding aangebracht tussen de verschillende disciplines. Zo kwam volgens de commissie in de samenwerking met Via Berlin het acteerwerk van de musici niet natuurlijk over, en was er in ‘De weg naar vrijheid’, met schrijver Jan Brokken, onvoldoende synergie tussen muziek en voordracht.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een voortzetting van de activiteiten zoals die door het kwartet in de afgelopen jaren zijn uitgevoerd. Het kwartet kiest ervoor om op de ingeslagen weg voort te gaan als het gaat om het ontwikkelen van interdisciplinaire voorstellingen waarin muziek de boventoon voert. Succesvolle samenwerkingen met schrijver Jan Brokken, Via Berlin en regisseur Ria Marks krijgen een vervolg in de komende periode. Het Berlage Saxophone Quartet profileert zich nadrukkelijk als ensemble op het gebied van klassieke muziek, waarbij hedendaagse muziek, inclusief opdrachtwerk, integraal onderdeel is van de te spelen programma’s. Het plan getuigt niet alleen van een zelfbewuste houding, maar ook van gretigheid om te blijven leren en te streven naar verdieping. Het verder ontwikkelen van het vakmanschap van de musici is een integraal onderdeel binnen dit proces. De commissie vindt dit vertrouwenwekkend en is positief over het hoge ambitieniveau van het kwartet, dat in het plan verklaart zich te willen kunnen meten met de beste kamermuziekensembles ter wereld. De commissie verwacht dat de hoge kwaliteit van de eigen arrangementen en van de composities van Peter Vigh zal bijdragen aan het realiseren van deze doelstelling.
De producties zijn te verdelen in twee artistieke lijnen: programma’s waarin het repertoire centraal staat, en programma’s waarin een maatschappelijk thema centraal staat. In beide gevallen zoekt het kwartet naar voorstellingsconcepten en concertvormen die voor de kamermuziek nieuw zijn als het gaat om de theatrale context, presentatievorm en (muzikale) dramaturgie. Deze artistieke visie wordt overtuigend uitgewerkt in de voorgestelde producties, wat heeft geresulteerd in een coherent plan met een scherpe focus. Hieruit spreekt volgens de commissie een grote mate van oorspronkelijkheid, doordat Berlage Saxophone Quartet bij alle (co)producties voortdurend vertrekt vanuit zijn eigen visie en kwaliteiten. De gekozen thema’s vindt de commissie boeiend en belangwekkend, zoals in ‘Act of Citizenship’, een voorstelling over de val van Srebrenica in samenwerking met Via Berlin en Oerol.
De commissie plaatst een kritische kanttekening bij de hechte samenwerkingen met zowel Via Berlin als Jan Brokken, die in de komende periode volgens haar steeds meer een structureel karakter krijgen, wat ten koste zou kunnen gaan van een open houding ten opzichte van mogelijke andere partners die in de toekomst voor nieuwe perspectieven kunnen zorgen.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als goed.
De commissie constateert dat het Berlage Saxophone Quartet in de komende periode producties zal ontwikkelen op het gebied van klassieke kamermuziek, al dan niet binnen een interdisciplinaire context. Het potentiële publiek voor dit soort aanbod is gemiddeld van omvang. De commissie stelt verder vast dat er een gemiddeld aantal aanbieders is van soortgelijk repertoire. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie is positief over de realistische publieksvisie die het Berlage Saxophone Quartet in zijn plan presenteert. Het kwartet geeft een heldere terugblik op de resultaten qua bezoekersaantallen in de afgelopen jaren. De concrete analyse van de actuele uitgangspositie biedt een goede basis voor de onderbouwing van de ambities qua publiekssamenstelling en speelcircuits in de periode 2021-2024. Daarbij is de doelgroepenbeschrijving bondig, maar tamelijk concreet. De uitkomsten van publieksonderzoek worden doelgericht verwerkt in een strategische aanpak. De commissie is van mening dat het kwartet een duidelijk beeld geeft van de publieksgroepen waar het zijn programma’s voor ontwikkelt. Dit geeft haar het vertrouwen dat het Berlage Saxophone Quartet in staat is om het publiekspotentieel in de komende periode goed te benutten. Verder is zij positief over de samenwerking met We Are Public en de wijze waarop de Academy wordt ingezet voor de publieksbinding. De commissie plaatst de kanttekening dat het kwartet zijn effectiviteit qua publieksbereik nog zou kunnen vergroten door een marketeer te betrekken bij de publieksbenadering.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.