De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als zeer goed.
Zij kent het ensemble als een saxofoonkwartet dat een mix brengt van jazzrepertoire met popmuziek en klassieke muziek. Het kwartet bestaat uit saxofonisten Rolf Delfos, Bart Wirtz, Mete Erker en Peter Broekhuizen. De muziek wordt in veel gevallen geschreven en gearrangeerd door de musici zelf. Naast de kwartetconcerten zijn er samenwerkingen met artiesten en groepen uit verschillende genres en disciplines. De concerten vinden plaats in het circuit van kleine en middelgrote concertzalen en de grote (jazz)festivals. Internationaal wordt er vooral op festivals gespeeld.
De commissie vindt het vakmanschap van de musici hoog. Alle vier de saxofonisten hebben volgens haar een geheel eigen toon die in het samenspel zorgt voor een rijke klankkleur. Ook solistisch vindt de commissie de blazers sterk. Vooral de solistische diepgang en verhaallijn van saxofonisten Bart Wirtz en Mete Erker noemt zij uitzonderlijk. Het ritmische spel van het kwartet is volgens de commissie een belangrijke component in het samenspel. Qua timing zijn de musici aan elkaar gewaagd, en de enorme drive maakt dat slagwerk niet wordt gemist. In samenwerkingen toont Artvark Saxophone Quartet zijn flexibiliteit en wendbaarheid. Zij noemt als voorbeeld hiervan de jeugdvoorstelling ‘Bosch in bed’ met dansgezelschap de Stilte. Hiervoor schreef het kwartet de muziek zelf en zorgde voor een uiterst functionele aanvulling zonder dominant te worden.
De producties die het Artvark Saxophone Quartet in de afgelopen periode heeft ontwikkeld, zijn volgens de commissie avontuurlijk. Het kwartet durft samenwerkingen aan te gaan met niet voor de hand liggende partners waarbij de eigen identiteit altijd duidelijk is. Dit maakt de producties oorspronkelijk. Een goed voorbeeld hiervan vindt de commissie de samenwerking met dansgezelschap 155 en elektronicaspecialist Binkbeats. In ‘Pulse’ zag zij een schoolvoorbeeld van een conceptuele interdisciplinaire voorstelling binnen het jazzidioom. Ook vindt de commissie dat er uit de concerten een grote zeggingskracht naar voren komt. Er wordt met veel energie en spelplezier gemusiceerd en het kwartet weet dit goed over te brengen op het publiek. Volgens de commissie wordt er tijdens de concerten gespeeld met ruimtelijkheid, beweging, klankkleur en dynamiek, en de musici weten deze elementen zowel muzikaal als theatraal goed in te zetten.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als goed.
Artvark Saxophone Quartet gaat in zijn aanvraag uit van een globale verdeling van de activiteiten in twee categorieën: ASQ Only, producties die het kwartet eigenstandig uitvoert, en ASQ Plus, coproducties en projecten met gastsolisten. Uitgangspunt van de samenwerking met anderen is voor Artvark Saxophone Quartet steeds dat ”zowel Artvark als de partners ergens uitkomt waar men zonder het project nooit zou belanden”, zo schrijft het kwartet in het plan. De commissie is van mening dat de beschrijving van de projecten aannemelijk maakt dat dit in de komende periode wordt waargemaakt. De keuze voor de projecten en de partners is overtuigend gemotiveerd. Dit geeft de commissie het vertrouwen dat Artvark Saxophone Quartet zichzelf met de verschillende projecten zal blijven uitdagen en ontwikkelen, waarbij het ensemble ook de grenzen van het eigen vakmanschap zal verleggen. Dit gebeurt bijvoorbeeld op ritmisch gebied in samenwerking met Drums United en op het gebied van een vocale benadering van het saxofoonspel in het project met Claron McFadden. Daarbij wordt ook aandacht besteed aan het perspectief van het publiek en worden concrete inhoudelijke aspecten benoemd. Een voorbeeld is de focus op “micro-timing” in het onderlinge samenspel van de vier saxofonisten.
De commissie heeft op grond van de heldere motivering bovendien het vertrouwen dat in de voorgenomen producties de eigen signatuur van het kwartet steeds duidelijk tot uiting zal komen. Verder is zij positief over het concept van een online archief in de vorm van een video-album, met hoogstaande videoregistraties van uitvoeringen op bijzondere locaties van (semi)klassiek repertoire van het kwartet.
Artvark Saxophone Quartet gaat een maatschappelijk project uitvoeren met Opera Theater Amsterdam (OTA) en Opera Zuid. Het kwartet schrijft in de aanvraag dat het zal worden ingehuurd door hoofdproducent OTA en met (ex)cliënten van GGZ-instellingen in Amsterdam het podium zal delen. De commissie mist bij deze samenwerking echter een nadere motivering van het kwartet voor zijn rol in dit project, ook met het oog op het bijzondere inclusieve karakter van de activiteiten.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert op basis van de plannen dat Artvark Saxophone Quartet in de komende periode concerten en voorstellingen wil produceren waarin jazz en aanverwante genres met andere disciplines samensmelten tot een hybride geheel. De commissie constateert dat het potentiële publiek voor dit type aanbod gemiddeld van omvang is. De commissie stelt verder vast dat er een gemiddeld aantal aanbieders is van soortgelijk aanbod. Zij is van mening dat daarom sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie constateert dat Artvark Saxophone Quartet in de afgelopen periode een substantieel publieksbereik heeft weten te realiseren met zijn uitvoeringen. Dit zorgt voor een gunstige uitgangspositie voor de komende periode. De commissie is van mening dat de inhoudelijke plannen ruimschoots kansen bieden op zowel een vergroting als een verbreding van het publiek. Zij vindt het positief dat het kwartet zich goed bewust is van de kansen die er liggen, waaronder de mogelijkheid om nieuwe doelgroepen te bereiken bestaande uit liefhebbers van (moderne) klassieke muziek en jong publiek dat geïnteresseerd is in spoken word. De commissie vindt de uitwerking van de publieksbenadering echter tamelijk algemeen van karakter. Deze gaat niet veel verder dan globale informatie over de aanpak van de concertacquisitie en de samenwerking met een professional op het gebied van marketing en persbenadering. Hierdoor blijkt niet duidelijk uit het plan hoe het kwartet het publiek waarmee het dankzij de vele samenwerkingen in contact komt, wil vasthouden voor de toekomst. Verder ontbreekt in het plan een helder onderscheid tussen het tot dusver bereikte publiek en de ambities voor de toekomst. Er worden observaties gedaan over de omvang en samenstelling van het publiek van het kwartet, maar er is geen heldere reflectie op hoe het beoogde publieksbereik in 2021-2024 zich verhoudt tot de resultaten in het verleden.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.