De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als ruim voldoende.
Zij kent het Amstel Quartet als een saxofoonkwartet dat een breed palet aan klassiek en hedendaags gecomponeerd werk speelt. Het kwartet is opgericht in 1997 en bestaat momenteel uit Remco Jak, Olivier Sliepen, Bas Apswoude en Harry Cherrin. Er is een vaste band opgebouwd met een aantal Nederlandse en buitenlandse componisten die speciaal voor het kwartet schrijven. Ook wordt er samengewerkt met artiesten uit andere muzikale genres. De concerten vinden plaats in het circuit van kleine en middelgrote zalen en festivals in Nederland. Het kwartet onderneemt regelmatig buitenlandse tournees.
De commissie is positief over het vakmanschap. Ze vindt het een goede aanvulling dat bariton saxofonist Cherrin tot de vaste kern van het kwartet is toegetreden. Zijn krachtige en warme geluid is volgens haar een aanvulling op het geluid van de overige saxofonisten. Ook constateert de commissie dat hij wat betreft het samenspel zijn plek binnen het kwartet gevonden lijkt te hebben. De commissie vindt het vakmanschap van de spelers dan ook hoog en het samenspel natuurlijk klinken. Wel vindt zij dat er in de begeleiding van artiesten, zoals Philippe Elan, meer intensiteit naar voren mag komen. De commissie is van mening dat het kwartetspel hierin te veel op de achtergrond blijft.
De projecten die het Amstel Quartet initieert, lopen sterk uiteen qua thematiek en repertoirekeuze. De producties onderstrepen de veelzijdigheid van het kwartet, maar de commissie vindt dat de eigen signatuur hierdoor minder goed naar voren komt. Zij vindt dat de concerten waarin er nieuw gecomponeerde muziek wordt gepresenteerd, het meest uitgesproken zijn. De commissie vond bijvoorbeeld dat ‘Todos los fuegos el fuego’, samen met het Keuris Quartet, tot de oorspronkelijkste productie van de afgelopen periode behoorde.
Over de zeggingskracht van de producties is de commissie gematigd positief. Zij vindt de uitstraling van het kwartet tijdens concerten zakelijk en enigszins naar binnen gekeerd. Tegelijkertijd constateert zij dat de saxofonisten met zichtbaar spelplezier musiceren. De commissie is daarom van mening dat de zeggingskracht vooral in de beleving van de muziek naar voren komt en minder in de gepresenteerde vorm.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als ruim voldoende.
In het plan noemt het kwartet twee uitgangspunten voor de komende periode. Ten eerste betreft dit het verder emanciperen van het saxofoonkwartet als onmisbare bezetting binnen het muziekleven, vergelijkbaar met het strijkkwartet. Ten tweede gaat het om het ontwikkelen van multidisciplinaire projecten waarin vernieuwing en artistieke kwaliteit voorop staan en waarmee een divers publiek bereikt wordt. De commissie is van mening dat deze uitgangspunten zijn uitgewerkt in een gedegen plan voor de periode 2021-2024. Net als in de afgelopen jaren toont het Amstel Quartet zijn veelzijdigheid in muzikaal zeer uiteenlopende projecten. De commissie voorziet op basis hiervan een artistieke ontwikkeling in heel verschillende richtingen, aangezien het kameleontisch karakter van het kwartet meer dan ooit de nadruk krijgt in de plannen. Dit brengt volgens haar wel het risico met zich mee dat er weinig ruimte zal zijn voor artistieke verdieping en aanscherping van de toch al enigszins diffuse signatuur. Van een overtuigende motivering van de inhoudelijke keuzes en de beoogde artistieke ontwikkeling is volgens de commissie weinig sprake in de plannen. De beschrijving van de specifieke producties bevat wel informatie met betrekking tot de thema’s en concepten, maar op basis van welke bronnen en invloeden het kwartet zijn plannen ontwikkelt, blijft onduidelijk. Hierdoor ontstaat bij de commissie de indruk dat het kwartet soms zwaar leunt op de visie en input van partners in de samenwerking met makers en musici uit andere genres en disciplines. Daar staat volgens de commissie tegenover dat de werkpraktijk van het Amstel Quartet wordt gekenmerkt door een grondige en ambachtelijke voorbereiding van de projecten. Qua instrumentale uitvoeringskwaliteit en samenspel is hiermee een hoge mate van vakmanschap voor de komende jaren gewaarborgd, zo verwacht de commissie.
Daarnaast is zij gematigd positief over de mate van zeggingskracht die volgens haar tot uiting zal komen in de uitvoeringen. Zo zijn de plannen voor ‘De Brandaan Expeditie’ en ‘The Tomorrow People’, beide in samenwerking met auteur/regisseur Annechien Koerselman, gebaseerd op interessante concepten. De aanvraag biedt echter geen helder inzicht in de uitwerking van de theatrale aspecten, noch in de wijze waarop het kwartet zichzelf zal presenteren binnen de context van de muziektheatrale vorm. Ook gelet op de eerdere kritische kanttekening met betrekking tot de uitstraling van het kwartet ziet de commissie weinig perspectief op een verdere ontwikkeling qua presentatievorm.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert dat Amstel Quartet in de komende periode producties zal ontwikkelen op het gebied van klassieke kamermuziek, al dan niet binnen een interdisciplinaire context. Het potentiële publiek voor dit soort aanbod is gemiddeld van omvang. De commissie stelt verder vast dat er een gemiddeld aantal aanbieders is van soortgelijk repertoire. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
Het Amstel Quartet heeft de afgelopen periode geïnvesteerd in de branding van het kwartet, nadat het had geconcludeerd dat het als ensemble niet over een voor het publiek herkenbare merknaam beschikte. De commissie vindt dit een goede stap in de richting van een doelgerichte publieksbenadering. In het plan is dit echter nog niet vertaald in een concrete uitwerking. Zo worden er per productie verschillende doelgroepen genoemd, maar de gebruikte typeringen zijn vrij algemeen en het blijft onduidelijk hoe deze publieksgroepen zullen worden aangesproken. Hierdoor is de commissie er niet van overtuigd dat het Amstel Quartet effectief genoeg zal zijn in het bereiken van de beoogde nieuwe doelgroepen om de beoogde publiekstoename te realiseren. Hoewel zij verwacht dat het kwartet met een aantal samenwerkingen, waaronder met dansgezelschap Kalpanarts, de mogelijkheid heeft om zich te presenteren aan nieuwe doelgroepen, blijkt niet duidelijk hoe in het verlengde van de afzonderlijke producties een duurzame band met het nieuwe publiek wordt opgebouwd. De commissie is wel positief over de wijze waarop van Spotify gebruikgemaakt wordt, en over de manier waarop concrete doelstellingen zijn geformuleerd voor het bereik via social media.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.