De commissie beoordeelt de artistieke kwaliteit van het werk van de maker(s) als zwak.
Zij kent 7090 als een collectief van drie musici die zich toeleggen op conceptuele performancekunst en geluidsinstallaties. 7090 is begonnen als hedendaags muziekensemble, bestaande uit Nora Mulder, Koen Kaptijn en Bas Wiegers, en is zich gaandeweg steeds meer toe gaan leggen op performancekunst. De producties staan doorgaans voor een wat langere periode op een locatie in de openbare ruimte, al dan niet in het kader van een festival.
De commissie heeft veel waardering voor het grote vakmanschap van de drie musici. Zij vindt dat de kernleden tot de top van de Nederlandse hedendaagse muziekpraktijk behoren. Dat gezegd hebbende is de commissie kritisch over de werken die 7090 heeft voorgelegd om te beoordelen. Zij is vooral kritisch over het vakmanschap zoals dat naar voren komt in de performancegerichte werken. Ook het compositorisch aandeel vindt zij niet overtuigend. Een voorbeeld hiervan is de compilatie van ‘Abstractiepark’. Ze ziet het vakmanschap van de musici niet terug in deze installatie, die zij als fragmentarisch beoordeelt.
Ook over de oorspronkelijkheid is de commissie kritisch. Zij vindt dat er weinig consistentie is tussen de drie voorgelegde producties. Het collectief drukt geen duidelijk stempel op de installaties, waardoor de commissie geen uitgesproken stem herkent in de werken. Daarbij lijkt 7090 geen duidelijk statement te willen maken. Volgens de commissie is er vooral aandacht voor absurditeit in de verschijningsvorm. Zij mist een verbindend element dat de verschillende werken herkenbaar maakt als afkomstig van het collectief.
Weliswaar ziet de commissie dat de installaties bij het publiek verwondering oproepen, maar de zeggingskracht blijft beperkt, omdat er sprake is van een zekere vrijblijvendheid. Bijvoorbeeld in de uitvoering van ‘Huldebiet’ wordt het de commissie niet duidelijk welke boodschap het collectief wil overbrengen op het publiek. Ook vindt zij dat de muziek over het geheel genomen een te ondergeschikte rol speelt. Dit doet eveneens afbreuk aan de zeggingskracht van de voorstellingen.
De commissie beoordeelt de kwaliteit van de activiteiten uit het plan als zwak.
De plannen voor de periode 2021-2024 vormen volgens de commissie een voortzetting van de activiteiten in het recente verleden op het snijvlak van (muzikale) performance, geluidskunst en installatiekunst. Dit betreft naast een reprise van ‘Abstractiepark’ drie nieuwe producties: ‘Ensemble Extra Ordinaire’, ‘Sado Noisette’ en ‘Requiem’. Waar de drie artistiek leiders van 7090 als musici beschikken over een grote mate van vakmanschap, wordt er in de aanvraag juist op de muziekinhoudelijk aspecten van de producties nauwelijks ingegaan. Er is een beschrijving van de concepten, waarbij ofwel een beeld van de beoogde vorm wordt geschetst, ofwel de thematiek wordt beschreven. Thema en vormgeving worden echter niet samengebracht in een integrale artistieke visie. Aangezien er weinig sprake is van een concrete uitwerking van de beschreven concepten, is de commissie er niet van overtuigd dat er van de producties een sterke zeggingskracht zal uitgaan. Hoe intrigerend enkele absurdistische ideeën volgens de commissie ook mogen zijn, uit het plan blijkt niet helder binnen welke context ze worden uitgevoerd. Daarbij mist de commissie in de aanvraag ook een referentiekader in de vorm van inspiratiebronnen van de makers of een motivering van de artistieke visie. Hierdoor blijft het onduidelijk hoe de plannen zich verhouden tot de ontwikkelingen binnen de hedendaagse gecomponeerde muziek, de podiumkunsten in brede zin en andere kunstvormen.
De commissie merkt verder op dat de makers niet ingaan op de wijze waarop zij als musici hun stempel op de producties zullen zetten. Zij vindt dit weinig vertrouwenwekkend met het oog op de oorspronkelijkheid van de plannen, aangezien de commissie in de aanvraag ook geen helder beeld krijgt van een eigen signatuur van de makers als performancekunstenaars binnen een interdisciplinaire context. Gelet op de eerder vermelde kritiek op het muzikale aspect van ‘Abstractiepark’ bestaat bovendien het risico dat de muzikale kwaliteit onvoldoende is gewaarborgd wanneer de focus vooral op andere disciplines is gericht.
De commissie beoordeelt de publieksfunctie als voldoende.
De commissie constateert dat 7090 in de komende periode producties zal ontwikkelen met hedendaags gecomponeerde muziek in de vorm van conceptuele, interdisciplinaire voorstellingen en installaties. Het potentiële publiek voor dit soort aanbod is relatief klein van omvang. De commissie stelt verder vast dat er een klein aantal aanbieders is van soortgelijk aanbod. Zij is van mening dat daarmee sprake is van een potentieel interessante toevoeging aan het podiumkunstenaanbod.
De commissie verwacht op grond van het plan dat 7090 er in de periode 2021-2024 in zal slagen een potentieel publiek van liefhebbers van hedendaags gecomponeerde muziek en conceptuele kunst te bereiken. In de afgelopen jaren was er sprake van een tweeledige uitvoeringspraktijk: enerzijds uitvoeringen op podia en festivals voor nieuwe muziek, anderzijds performances op festivals als Brighton Fringe en Cultura Nova. Ook de beoogde locaties voor de uitvoeringen in de komende periode vallen globaal binnen deze beide categorieën. 7090 merkt in de aanvraag op dat het kan bogen op een trouwe schare fans, maar dit wordt nauwelijks onderbouwd. De commissie is er niet van overtuigd dat het collectief er in zal slagen zijn publieksbereik te vergroten en te verbreden buiten het vaste publiek van liefhebbers van hedendaagse muziek en performance art. In de publieksvisie staan de makers en hun werk centraal, maar daarbij is er weinig sprake van reflectie op de positionering van 7090 binnen het podiumkunstenaanbod en de interactie met het beoogde publiek. Zo wordt er gebruikgemaakt van de inzet van influencers uit de fanbase van 7090 bij de promotie van de activiteiten. Wie deze influencers zijn en met welke doelgroepen zij in verbinding staan, blijkt niet uit het plan. De commissie is wel positief over het idee om “mini-kunstwerkjes” aan programmeurs te sturen en verwacht dat dit effectief zal bijdragen aan de relatie met stakeholders. Het voornemen van 7090 om met de leden van het collectief zelf publiciteitsteksten te schrijven en andere marketingcontent te creëren, vindt zij minder aansprekend. De benodigde stappen op dit terrein om ook ander publiek te bereiken vergen volgens de commissie eerder de inzet van een gespecialiseerde professional, dan dat deze inspanningen een onderdeel vormen van het creatieve proces van de makers. Uit de aanvraag blijkt ook niet duidelijk hoe 7090 de zelf geproduceerde content gaat gebruiken om meer publiek te bereiken.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.
Deze aanvrager heeft een positief advies ontvangen voor subsidie binnen de culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Daarom krijgt de aanvrager geen advies van het Fonds Podiumkunsten.